Tur til tivoli i København og Tusenfryd!

Motivasjon for blogging er fortsatt fraværende. Men når jeg mener jeg har noe som kan være opplysende for andre i samme situasjon som meg så er det ok.

 

Jeg har aldri likt fornøyelsesparker. Er ikke så mange gangene jeg har vært på Tusenfryd. Men de siste ukene har jeg hatt mulighet til å være både på Tivoli i København og på Tusenfryd. Og da er det  jo artig å sammenligne disse 2 parkene,både når det gjelder UU universel utforming og hva de kan tilby oss rullestolbrukere. Begge parkene ble besøkt  med manuell rullestol. 

Tivoli i København åpnet dørene i 1843! Og ligger sentralt  til midt i København. Det er vel mest kjent for sin ekstreme flotte atmosfære og sine mange spisesteder. Jeg husker et av mine første besøk i Tivoli.Det var i 1972 og jeg var 12 år gammel. Jeg var på besøk hos tante og onkel som bodde i København. Det jeg husker aller mest fra den gangen var denne isen

             

Den type is har de fortsatt!


Vi bodde på Scandic Hotel Hvidovre. Et helt greit hotel,nokså langt utenfor selve København. 

 

Jeg har alltid “mål” jeg skal oppnå når jeg reiser noen steder. Denne gangen var målet Nyhavn og Tivoli. 

Den Flyvende Koffert gir en spennende reise gjennom HC Andersens eventyr. Jeg har tatt den attraksjonen flere ganger før hjerneblødningen, helt problemfritt. Det var det ikke nå. En megastor hjerneblødning og 3 hjerneinfarkter har ødelagt bl a balansen. Så istedet for å nyte de flotte eventyrene ble jeg mest opptatt av å holde meg fast! 



 

De aller fleste attraksjonene er “forbudt” for meg, siden jeg må ta hensyn til både blodtrykk og hjertet. 


Litt gærne veien,men denne attraksjonen var fin for meg!

Tivoli i København er helt greit tilrettelagt. Når det gjelder billetter har de ikke noe moderasjon for funksjonshemmede.  Alle må kjøpe inngangsbillet og så kjøper man billetter til attraksjonene. Tivoli i København er billigere enn Tusenfryd…


Jeg har veldig banal humor…

 

Jeg var også denne gang en tur oppe i Runde Tårn. Jeg gikk opp det 42 m høye tårnet med hjelp av å skyve den manuelle rullestolen foran meg!

Vi var også i Nyhavn. Man kan ikke dra til København uten en tur i Nyhavn. Fysioterapeuten min som er dansk hadde fortalt meg at når jeg skulle til Nyhavn måtte jeg spise på Nyhavn 17.(litt historisk plass).

Spiste dette i Nyhavn,ikke veldig sunt.


Det var den banale humoren da…

Da jeg vokste opp, i en litt norsk/dansk familie var Istegade et sted jeg hørte litt om,et litt tvilsomt strøk av København.

Så jeg ønsket å se Istegade.

Vi så riktignok noen butikklokaler med reklame for sexleketøy, og vi så noen prostituerte. Men i dag er nok Istegade mest et sted for puber og musikk. 

Vi var litt på shopping på Strøget,masse liv der. Vi var også på besøk hos familie i Dragør. 

Der var vi innom en Menybutikk. Meny har butikker i Danmark…


Veldig bra utvalg til priser vi nordmenn kan drømme om…
Det er alltid koselig å komme til København. Jeg har vært der enormt mange ganger, men like fornøyd hver gang. For meg er Danmark et sted jeg føler meg litt hjemme og jeg elsker det danske språket. Det er det vakreste språket jeg vet om, og jeg har ingen problemer med  skjønne det. 

Blir ikke lenge til neste Danmarks-tur.

 

Sist søndag var vi på Tusenfryd. Sønnen vår har hatt bursdag og var ikke så interessert i feiring. Men en tur på Tusenfryd var helt ok!

Tusenfryd koster! Det er dyrt. 325 kr pr pers. Det gis moderasjon for seniorer. Det gis også moderasjon for rullestolbrukere. Jeg betalte 160 kr  og i tillegg går assistent helt gratis. For å få disse fordelene må man vise dokumentasjon.

Vi var et følge på 8 personer hvorav 2 mindreårige. 


Denne karusellen var den eneste attraksjonen jeg kunne kjøre…


To som trengte litt siesta…

Vi spiste ved Vertshuset,en buffè-restaurant. Den var elendig! Riktignok har den et greit utvalg men det er for få ansatte . Det er ikke ansatte til å fylle på mat ,bestikk eller tallerkener! Prismessig er den grei om man benytter seg av appen. Den  noe avslag i prisen. 

Tusenfryd er bra universelt utformet. Det er flere HC-WC men jeg kan ikke skjønne hvorfor man plasserer disse WC-ene lengst inne i en smal gang. Aller lengst inne finner man dassen for oss rullestolbrukere….

 

Jeg kommer til å være veldig lite hjemme i sommer. Men er opptatt av å ha det greit og pent rundt meg. Årets skattepenger brukte jeg(vi) på et vindu i andre etasjen. Unga har flytta hjemmefra og vi holder på å pusse opp. 


Veldig fornøyd med nytt vindu! Skal innrede tv-stue i andre etasjen…

 

Er godt med sommer nå. Kunne gjerne vært litt varmere men trives godt ute på terrassen!

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg