Mye trening gir fremgang!

De siste 2 måneder har jeg trent annerledes enn før. Hvorfor? Nja ,det skyldes nok at jeg var på “intensiv rehabilitering”  på Beitostølen. Jeg likte treningsmengdene og metodene. Det var liksom ikke noe kjære mor,3-5 treningsøkter hver dag er utfordrende. Ikke alle klarte all treninga og noen var også kommet for kort i sin rehabilitering for å ha fullt utbytte av oppholdet.

Vel hjemme fant jeg ut at treninga mi måtte legges om.Skulle jeg ha noe håp om mer fremgang måtte treninga intensiveres. 

 

Hva slags trening har jeg så gjennomgått de siste 6 1/2 årene?

Da jeg var kommet hjem etter første rehabiliteringsopphold ble jeg utstyrt med 2 stk rekvisisjoner.Den ene til fysioterapeut  og den andre til trening i varmtvannsbasseng. Jeg var voldsomt kognitivt skadet og slet veldig med å orientere meg frem til fysioterapeut. Trening i varmtvannsbasseng  med fysioterapuet som kunne være med meg i bassenget fantes ikke. Min kordinator i NAV rådet meg til å kjøpe “aktiv på dagtid”. Det gjorde jeg men det visste seg å være litt vanskelig for meg å få fullt utbytte av. Siden jeg ikke fikk kjøre bil var det vanskelig å komme seg rundt i kommunen til de forskjellige bassengene. Så det endte opp med at jeg selv betalte for bassengtrening ved Østfoldbadet.Jeg var på den tiden så dårligfungerende at jeg knapt klarte å komme meg uti bassenget…

Men jeg fikk mye rehabilitering i perioder og hadde en del fremgang. Mellom innleggelser ved Sunnaas sykehus og annen rehabilitering hadde jeg fast 2 timer fysioterapi i uka hos fysioteraput med avtale. Det måtte jeg ha for å få dekket transport via Pasientreiser.Kvaliteten på denne fysioterapien stiller jeg i dag noen spørsmålstegn ved. Det jeg stort sett har gjort er å trene selv. Jeg har noen ganger  benyttet fysioterapeut for å lege skader i muskulaturen. Jeg har aldri brukt massasje for det er tøff fysisk trening som har fungert best for meg. I  fjor ble det innført egenandel  hos fysioterapeut og da ble jeg plutselig kategorisert som pasient med stort behov for fysioterapi. Dvs at jeg måtte betale høyeste sats 221 kr pr time.Da  måtte fysioterapeut bruke mye tid på meg for innstramminger hos HELFO krevde det. Det holdt bare en liten stund til egenandeler var innbetalt…

Sunnaas sykehus rådet meg til å begynne med rideterapi for å styrke balansen.  Jeg fikk rekvisisjon hos fastlegen og har hatt rideterapi i mer enn 5 år.  Balansen har absolutt bedret seg. 

Jeg har etter beste evne selv vært ansvarlig for å lage et treningsopplegg som har fungert sånn passe. Jeg er veldig takknemlig for all rehabilitering jeg har hatt.Alle innleggelsene ved Sunnaas sykehus har hjulpet meg  veldig både kognitivt og fysisk. De følger meg fremdeles opp….

Og så kom jeg  til Beitostølen helsesportsenter og  stortrivdes med all treninga! Jeg kom hjem og bestemte meg for å si farvel med all trening  hvor  kommunen var inne i bilde. Ikke fordi jeg var misfornøyd,for det er jeg slett ikke. Men fordi jeg mener at   jeg selv bør betale for best mulig trening. Alle mennesker bør bruke penger på helsa si.

Nå har jeg trent i nesten 2 måneder med det nye opplegget og jeg er veldig fornøyd. Jeg har tilgang til topp utstyrt helsestudio og basseng så ofte jeg orker. Jeg har “timer” med veiledning av fysioterapeuter i sirkeltrening og bassengtrening. 

Her er siste uke`s treningsopplegg. Med tilgang på så mye trening håper jeg å få fremgang.  Noe fremgang er allerede registrert. Jeg har holdt på med bassengtrening i mer enn 6 1/2 år og det var først sist uke jeg kjente at gulvet i bassenget var ruglete! Det har jeg ikke kjent før i det hele tatt. Så noe lammelser i venstre fot slipper langsomt taket. Foten er også bedre sirkulert og jeg blir ikke så kald og lillafarget i foten. Det er også fint for meg og også kognitivt bra at jeg trener i gruppe med helt normaltfungerende mennesker på samme alder som meg. Jeg er en utadvendt og sosial person og blir fort kjent med folk. Økonomisk  blir det dyrere for meg å bruke dette opplegget.  Jeg betaler selvsagt abonnementet selv men må selvfølgelig også dekke all transport til og fra trening selv. Til fysioterapeut med avtale får jeg dekket taxi til og fra. Jeg har derfor etter å ha tenkt igjennom det  funnet det riktig for meg  kjøpe “gullkort” og trene sammen med andre som liker å bedre styrke og kondis! Ved å delta på sirkeltrening får jeg god trening i konsentrasjon,koordinering,styrke,utholdenhet osv… Og så er det et veldig hyggelig gjeng jeg trener med da!

Blodtrykket mitt etter sirkeltrening og bassengtrening torsdag kveld!

Jeg var forresten på 3-måneders kontroll på tirsdag og legen var godt fornøyd med blodtrykk,puls,hjerte og lunger. Han sa JA til at jeg kan trene 2-3 timer hver dag og JA til å være med på bassengmaraton om det igjen blir en mulighet. Derimot sa han NEI til boblebasseng ute på taket på Østfoldbadet i kuldegrader men JA om det er godt og varmt. 

Trening og janitsjar`n er det som gir meg mye innhold i livet. For livet mitt er veldig forandret uten å være i arbeidslivet. Arbeid har vært viktig for meg og jeg har alltid jobbet mye. Så nå som jeg ikke kan jobbe noe mer er det greit å fylle timeplanen med det som betyr mye. Skrekken min er å sitte foran tv-skjermen å se på Dr. Phil….

Så jeg trives på trening og jeg stortrives i janitsjar`n.  Det er fortsatt litt sårt at jeg ikke får spile klarinett noe mer. Jeg hadde en liten nedtur da jeg en dag skulle opp i boden og så kofferten med klarinetten. Har nå kommet på tanken om at jeg etterhvert selger klarinetten fordi jeg aldri mer får lov å spille på den alikevel. Trykket i hjernen ble for høyt (180/200) under klarinettspilling og dermed ikke lenger forsvarlig. 

Men jeg trives da i slagverket!

Her sitter jeg i hjørnet med “raklemikket” og det er da gøy. Jeg spiller grand casa,stortromme,A2, triangel,shaker ,tamburin osv, 

Program til julekonsert og nyttårskonsert øves nå inn….

Jeg er heldig som fikk være med i janitsjar`n. For der har jeg  mange “støttekontakter” . Når jeg om noen  år runder “rundt” skal alle de som har vært med på å gi meg et verdig liv inviteres. 

 

                                                   En fin kveld til lesere av bloggen!

 

                                                        

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg