Når rasisme og religion går hånd i hånd…

22.juli var det minnemarkering. 7 år siden Utøya og bomben i regjeringskvartalet. Det ble mye oppmerksomhet om hvordan ofrene etter 22 juli har det. Mange sliter…  Det kom frem at noen av ofrene mottar mye netthets,ja sågar drapstrusler. Jeg var med i noen diskusjoner på nettet. En av de fenget min interesse og handlet om pågripelsen av TV-2 journalisten Kadafi Zalam i Pakistan. Diskusjonen gikk ut på først om den godeste Kadafi Zaman har lov å kalle seg nordmann! En mente han er norsk-pakistaner. Men helt juridisk så er det sånn at er man født i Norge og oppvokst i Drammen så er man nordmann og norsk!En mente at Norge ikke skal sende bistandspenger til Pakistan fordi det kan pakistanerne som bor i Norge gjøre! Ei jeg kjenner personlig og hun kaller seg kristen brukte det ironiske ordet “berikelsen” om innvandrere. 

Agendaen med å sjikanere innvandre på nettet er å spre fremmedfrykt. Og det er noe enormt med netthets . Det  spres gift om innvandrere og om venstresida. Blant disse utspekulerte nettrollene er det en god del kristne. Kristne som tror på sin skaper og sine gudetekster  samtidig som de hetser  folk med annen hudfarge og annen tro. For det er i hovedsak muslimer og Islam det hetses mot.

 

Jeg har sikkert gjort mye galt i mitt liv. Tatt feil valg bl annet. Da jeg var 15 år ble jeg medlem av en amerikansk sekt. Sekta var svært populær grunnet ei popgruppe. Tror denne sekta fikk mange nye medlemmer blant tenåringsjenter. Jeg var en av de… Helt ærlig.jeg skjønte ikke så mye av hverken budskapet eller innholdet. Men 2 år etter  hadde jeg angret så mye at jeg sporenstreks forlot hele tøyset. Jeg hadde begynt å stille spørsmål om sektens syn på homofili og hvorfor de hadde en forklaring på hvorfor det fantes fargede mennesker. Svarene jeg leste meg til var så horrible at jeg lovet meg selv at jeg aldri mer skulle inn i noen menighet. Da jeg  forlot denne menigheta/sekta følte jeg frihet.Frihet til å mene og å tro hva jeg vil.

Det har gått mange år siden jeg forlot denne sekta, faktisk over 40 år. Og jeg har aldri angret. Men det har hjulpet meg mye  å skape mine egen trygge plattform. Jeg er i dag noe mellom humanist og ateist. Jeg tror på mennesket. At mennesket selv styrer sitt liv.  Å forlate denne sekta var ikke helt lett. I lang tid etterpå mottok jeg post  som  nok hadde som budskap å få meg til å skifte mening. Et inngiftet familiemedlem holdt på verbalt i flere år med å fortelle meg om sektens fortreffelige kvinnesyn. Samme person møtte mann min på da han var ute i valgkamp-ærend for Fagforbundet. I stedet for å hilse på gubben og spørre om hvordan det stod til(det var lenge siden de hadde sett hverandre) begynte han omgående å slå ned på Fagforbundets syn på Israel og hvor fælt det var å gå i mot Israel. Nå er det vel sånn at når det gjelder Israel/Palestina så har vi rett til å mene hva vi vil,vi er frie tenkende mennesker. Heldigvis….

Jeg er på Facebook,Twitter,Instagram osv…Jeg er veldig aktiv på sosiale medier. Jeg har nokså mange Fb-venner. Mange av disse er fra tiden i sekta. På grunn av disse er jeg veldig nøye med hva jeg legger ut. Aldri noe innlegg om sex eller religion. Jeg ønsker ikke å støte noen. Og de er da fine mennesker om de er med i ei sekt jeg misliker.

Men men… Jeg overraskes stadig av hva noen av disse  og andre klarer å legge ut på Facebook. Her brukes Fb til å legge ut det jeg kaller rasisme. Mange av innleggene er uten tvil lagt ut for å øke fremmedfrykten. Det er delt innlegg fra document.no , resett.no og frieord.no. Og jeg mener at dette er delt uten å gjøre skikkelig research. For eksempel ble det delt en story  ” gamle mennesker på sykehjem kastes ut for å få plass til flyktninger /asylsøkere. Det som var sant var at dette sykehjemmet var så gammelt og måtte oppgraderes betraktelig for å kunne tilfredsstille dagens lovverk. Eldre mennesker på sykehjem har en rettighet til enerom med bad og gamle sykehjem er ikke bygget for det.Det er en del sykehjem som har blitt lagt ned for at det må bygges nytt. Nye sykehjem er bygget og de gamle nedlagte brukes i blant til flyktninger…    Det deles også mye angående Sverige og hvor ille det er der. Det deles ukritisk historier om svenske tilstander. Om vold, voldtekter og gruppevoldtekter hvor ofrene er pur unge jenter. Og gjerningsmennene er alltid innvandrere/utlendinger. Det deles aldri historier om saker hvor gjerningsmannen er norsk. Men de av oss som har fulgt med på norsk kriminalhistorie de siste 3-tiårene vet at norske fengsler også huser stygge saker begått av nordmenn. Og Norges  grufulle terrorhandling var det en religiøs vestkantmann som stod bak. En mann som forfektet  et menneskesyn vi bør ta avstand fra. Det er grufullt alle terrorhandlinger foretatt av ekstreme muslimer. Men vi skal ikke glemme grufulle handlinger begått av høyreekstremister. Hadelandsdrapene, Benjamin Hermansen-saken, Kyvik-saken og nå Maridalsdrapet. Og Anders Behring Breivik…

Jeg overraskes stadig over at det deles innlegg som forfekter tankegodset til Anders Behring Breivik. Han manifest inneholdt mye om islam/muslimer. Og jeg kan bare ikke skjønne at  mennesker som kaller seg kristne kan finne noe av verdi i dette grufulle tankegodset til en åpenbart  forvirret og gal mann fra Hoffsveien i Oslo. En mann som hadde flørtet med både Høyre og FrP.  Og jeg skjønner heller ikke at så mange kristne er  FrPère….Men vi har vår handlefrihet…

Etter å ha overlevd en megastor hjerneblødning og noen hjerneinfarkter er jeg så glad for at jeg fikk livet tilbake. Jeg er takknemlig over de dyktige legene som reddet livet mitt. Men litt fleipete så har jeg i dag tro på et liv før døden! Livet er så fantastisk. 

                                                          

                                                                                 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg