100 mil på liggesykkel!!

I formiddag syklet jeg siste del av målet på 100 mil før jul. 1.5 mil gjenstod da jeg startet på turen i formiddag.

                     

                     

               

            Det var kaldt da jeg begynte på siste tur før de oppnådde 100 mil!Superundertøy,Ullvangenser, vindjakke og hansker bar det avsted. De siste ukene har jeg syklet enormt mye for å klare 100 mil før kulda setter inn. Onsdag måtte jeg sykle 5.2 mil før jeg skjønte at dette målet ville jeg klare. 

100 mil på liggesykkel er bra,nesten litt imponerende! Det er snakk om fra hjemstedet mitt og til Mo i Rana! 

Jeg er alvorlig slagrammet etter en hjerneblødning i desember 2010. Helt fra jeg våknet opp venstresidig lammet har jeg trent målrettet for å fungere så bra som mulig på en for meg verdig måte. Det er snart 8 år siden jeg begynte å trene daglig for å bli så bra som overhode mulig. Jeg har hatt dyktige folk til å hjelpe meg. Mange dyktige fysioterapeuter og ergoterapeuter. Og veldig mye rehabilitering! Der har jeg vært veldig heldig…

Ved et rehabiliteringsopphold på Beitostølen i fjor sommer ble liggesykkel som aktivitetshjelpemiddel prøvd ut. Det behersket jeg bra. Og jeg var veldig glad da jeg fikk vedtak på liggesykkelen på selveste 18. mai. Da jeg hadde betalt inn egenandelen fikk jeg sykkelen kjapt levert. Og fra  midten av juni har jeg syklet jevnt og trutt. De første milene gikk fort, jeg nådde 20 mil etter et par uker. 

I slutten av august hadde jeg en prat med ergoterapeuten min om å sette seg mål. Og jeg slang litt med kjeften og sa at jeg skal klare 100 mil FØR jul!

Da ble det målet satt og jeg startet med å øke syklinga.

Det har vært mange sykkelturer. I juni,juli og august var det jo strålende vær og jeg hadde mange turer i shorts! 

Jeg har hatt fine sykkelturer i skog og mark. Det har vært morsomt å komme seg ut i skogen på sykkel. Jeg har truffet masse hyggelige syklister. Etterhvert har vi truffet på hverandre mange ganger og hilst og pratet sammen. Det kan ha vært på vanlig sykkel, el-sykler,rulleski,mopeder og rullestoler.  Folk på sykkel er hyggelige folk!

For meg har syklinga nesten vært en normaliseringsprosess. Jeg kan gjøre noe som mange andre gjør, selv om sykkelen er en spesialsykkel. Unger,tenåringer og voksne  synes liggesykkelen er kul.Den har jo en “freskt” utseende og design. Sykkelen kostet 101.000 kr. Jeg betalte høyeste egenandel…Pga sykkelens pris har det vært viktig for meg å synliggjøre at jeg brukte den mye. Og det har jeg gjort. Det har vært koselig når folk i kommunen har tutet på meg! 

                 

Det ble høst og mange fine farger…

                 

                  

                  Å sykle 100 mil er for meg bra for helsa! All syklingen har gjort at kramper og spasmer i det venstre benet nesten har forsvunnet.

              Blodtrykket har hele tiden i denne perioden vært stabilt og noe  lavt. 

                

 I dag klarte jeg målet om “100 mil før jul” og er veldig fornøyd med det. 

Jeg har feiret med julebrus og kake! Neste gang jeg er i hovedstaden skal jeg ta meg en tur på Pascal for en bedre kake!

               

 Ergoterapeuten og jeg har snakket sammen om at jeg bør sette meg et nytt mål med liggesykkelen som er fornuftig og bra. Og vi fant ut at å sykle Skagen vil være utfordrende for meg. Og et mål jeg kan klare. Så sykle Skagen til våren er bestemt. Jeg kan også øke mengden sykling neste år og tror at jeg fint kan klare 200 mil innen jul 2019!

I hvert fall er dette med sykling blitt en fin hobby for meg. Jeg fikk ideen om å sykle etter å ha lest om en annen slagrammet som syklet liggesykkel. I dag tenker jeg at liggesykkel kunne vært bra for funksjonshemmede barn,tenåringer og voksne. Den er en flott måte å komme seg ut på.

 

 

                                                    

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg