Evaluering av sydenturen og tips til andre i samme situasjon som meg!

Jeg har vært på den første sydenturen etter hjerneblødningen.

Siden vi hadde vært en del ganger før på Gran Canaria ønsket vi oss tilbake dit. Ved tidligere besøk har vi bodd på Natural Park i Puerto Rico. Natural Park ligger godt oppi både høyden og dalen,og siden vi sist var der har jeg havnet i rullestol. Natural Park er heller ikke tilrettelagt,de har trapper og ingen heis…

Så derfor tok vi kontakt med Ving og ba om råd. Hadde de et hotel,hvor som helst,som var godt egnet for elektrisk rullestol og med et bra bassengområde?Vi fikk en liste over hoteller som var godt egnet! Vi kunne egentlig bare velge og vrake.Valget falt til slutt på Sunwing Arguineguin Seafront. 


Siden det var flyavgang veldig tidlig på morgenen  valgte vi å overnatte på SAS Raddison Blu som ligger ca 100 m fra avgangshallen. Vi bestilte HC-rom. Badet var fint tilrettelagt men senga var altfor høy. Jeg hadde store problemer med å komme opp i senga. Så rådet mitt må være å spørre etter seng med heis. Det fins ved de aller fleste hotellene på Gardermoen…

Vings flyavgang til Las Palmas skjer med Thomas Cook Airlines. Vi reiste med et moderne og flott fly. Vi hadde bestilt assistanse… Flyselskapet må godkjenne elektrisk rullestol. Det gjøres ved at rullestolbrukeren selv må ta kontakt med NAV/hjelpemiddelsentralen. Dette må gjøres i god tid før avreise,kanskje en måneds tid før. Er det lenge siden siste “EU-sjekk” av stolen(min sjekkes en gang i året) må stolen gjennom en godkjenning. I mitt tilfelle var stolen gjennom en sjekk tidlig i våres så jeg trengte ingen ny. Men man trenger uansett en attest som viser til hva slags batteri stolen har f eks gelè-batteri. NAV sendte meg denne attesten i god tid. Men allerede ved bestilling må flyselskapet godkjenne stolens vekt og lengde. Attesten man får fra NAV/hjelpemiddelsentralen må forevises innsjekk sammen med billett og pass. Assistanse var bestilt ved bestilling av turen. Det er viktig at man gir beskjed om at man skal ha rullestolen helt til flydøra. Hvis ikke gjør det vil innsjekkinga gi deg en manuell rullestol du kan ha så lenge. 

Rullestolbrukere har egen “inngang” i sikkerhetskontrollen.Det er en fordel! Man ruller rett forbi hele køen! Man blir utsatt for manuell kontroll,dvs at en person føler på armer,rygg og ben om man har noe med seg man ikke skal ha.. Jeg ble spurt om det var ok at det var en mann som gjorde det,hvilket jeg sa ja til.  Ønsker man en av sitt eget kjønn er det ok .Dette har jeg vært i gjennom en rekke ganger og følte det ikke vanskelig. Jeg synes det var riktig så hyggelig å bli sjekka manuelt av en kjekk ung mann i 20-årene. Selve rullestolen kan bli utsatt for omfattende kontroll. De tar narkokontroll av den.

De av oss som bruker medisiner må ta kontakt med sitt apotek. I 2002 kom det en regel om at medisiner som skal medtas på reiser utenlands må ha attest, en medisinattest.En slik attest koster kr 90. Har man medisiner som inneholder narkotika  (f eks Vival) må man også ha en Schengen-attest. En Schengen-attest er dokumentasjon fra et norsk apotek på at du er eier av en medisin som inneholder narkotika. Denne attesten koster også 90 kr. De medisiner man tar med for oppholdet må ikke pakkes i dosett. Ta med de medisinene du trenger under oppholdet i orginaleskene som er merket med ditt navn,fødsesldato og legens navn. Selv valgte jeg å legge medisinene i en plastpose sammen med medisinattestene i håndbaggasjen. Dette fordi at om kofferten skulle komme på avveie ville jeg ha medisinene i behold. I innskjekkinga ga jeg beskjed om at jeg ønsket å ha rullestolen helt til flydøra. Gir man ikke beskjed om dette får man en manuell rullestol å ha så lenge… 

Jeg hadde den elektriske rullestolen helt til døra og ble hjulpet inn i flyet. Litt rart at jeg hadde sete 21C når jeg hadde bestilt assistanse pga handikap…Så neste gang forhåndsbestiller vi seteplass. OBS! Er man handikappet kan man ikke bestille plass ved nødutganger,dette pga en eventuell evakuering av flyet.

 Vi hadde bestilt mat begge veier “Holiday Meal”. En gryterett og helt grei på smak.

 

Fra Las Palmas til hotellet i Arguineguin hadde vi bestilt HC-transport via Ving. Det var dumt gjort av oss for det var både dyrt og dårlig. HC-transporten foregikk i en minibuss hvor de bakerste setene ikke var fjernet(sånn de gjør her i landet)  at jeg stod plassert helt skjevt.


Her er bildet som beviser at rullestolen er helt feil plassert! På skrå etter å ha blitt dyttet opp en altfor bratt rampe! Det resulterte i at da jeg ble trillet ut at av bilen kom det det ene hjulet over kanten på rampa og rullestolen holdt på å velte. Flinke mannen min som klarte å ta fatt i stolen! For denne transporten betalte vi 1900 kr,kjempedyrt og dårlig! Nå vet  vi at vi burde valgt en vanlig HC-taxi som det er mange av i Las Palmas. Det ville kostet oss ca 60 Euro hver vei…

Vi hadde bestilt frokostbuffet begge ukene. Det kostet 1000 kr pr pers,tilsammen 2000 kr. De første dagene var det greit å gå rett til matfatet..men så ble man lei den masseproduserte storkjøkkenmaten. På dette hotellet bor det masse svensker,dansker og nordmenn og man må selvfølgelig ta hensyn til alle. Men frokostbuffeten inneholdt alt for masse søtsaker som donuts,marengs,søte kaker,pannekaker,amerikanske devilskaker osv. Den inneholdt også noe frukt, som epler og bananer. Noe vannmelon ble også satt fram men fatet ble i lite grad fylt på. Ellers inneholdt frokosten mye egg&bacon,stekte pølser og noe kjøtt. Det var ikke så veldig sunne saker. Vi fikk også tilbud fra Vings om å kjøpe All inclusive til den nette sum av 9000 kr… Dette valgte vi bort for i stedet å spise ved forskjellige restauranter.

Neste gang vi reiser til syden kommer vi ikke til å bestille hverken frokost eller all inclusive. Vi kommer til å lage frokost og noen lunsjer selv og ellers spise alt ute. Arguineguin har flere fine matbutikker. OBS! Det fins et lite supermarked på dette hotellet men med svært dyre priser.

Vi fant et nytt shoppingsenter i Arguineguin. 

Denne matbutikken hadde et utrolig bra utvalg.





Maten er nokså billig og utvalget er veldig bra. 

Når vi evaluerer sydenturen så var mye bra. Vi vil absolutt tilbake dit. Men kanskje ikke når det er i slutten på norsk skoleferie og i starten på den spanske skoleferien. Vi velger oss nok en annen tid på året. Men ferien var flott og har gitt veldig mersmak. Det er heller ikke vanskelig å være rullestolbruker på Gran Canaria.Det er godt universelt utformet og man kommer frem overalt. 

Jeg kan anbefale Arguineguin og Gran Canaria på det varmeste!

 

6 kommentarer
    1. Av og til får jeg litt dårlig samvittighet av å lese bloggen din. Du skjønner, jeg har blogg selv også, og vet hvor demotiverende og kjedelig det er å skrive lange innlegg, ta gode bilder og rett og slett bruke masse tid på bloggen uten at du føler du får noe igjen for det. Det å se at lesertallet er ganske OK, mens bare en liten brøkdel legger igjen kommentarer. DET er kjedelig det.
      Jeg satt å tenkte over detta da jeg leste nå, og så fikk det meg til å tenke over hvor mye du egentlig fortjener å få igjen ettersom at bloggen din faktisk er ganske bra. Det gjør litt vondt å se at du ikke får så mange kommentarer som du fortjener egentlig. Derfor håper jeg denne kommentaren kan hjelpe litt på motivasjonen 🙂
      Du virker som ei kjempe hyggelig jente som er utrolig sterk på fysisk og psykisk, men samtidig har du også bena godt plantet på jorda. Du er også kjempe pen, og jeg ville lett blitt bedre kjent med deg om jeg kunne fått muligheten 🙂 Håper du får en kjempe fin onsdag, og at du står på videre med bloggingen – for dette er noe du virkelig får til.

    2. Linn Therese: Hei! Jeg er ikke så veldig opptatt av høye lesertall,men kommentarer er fint. Nå er det nok også sånn at jeg bruker bloggen rent kognitivt.Både for å skrive bedre og for å huske bedre! Og så tenker jeg litt på at jeg har et budskap å formidle,at selv om man skulle skades omfattende som meg,så er det da et liv. Jeg gidder ikke syte over min situasjon men gjøre det beste ut av det. Livet ble ikke helt som planlagt,men er fint alikevel. Jeg har heller ikke vært flink til å kommentere de som kommenterer,skal skjerpe meg der. Jeg har hatt noen useriøse kommentarer,direkte ondskapsfulle,men med den muligheten vi har for å sperre sånt på IP-adressen blogger jeg videre.Vi kan ikke alle være rosabloggere,men det er nok plass til oss også! Takk for at du kommenterte!

    3. Det er hyggelig med kommentarer, det er sikkert. Jeg har også skrevet ganske mye om det å være på tur med både rullestol og surstoffapparat. Utfordringer men slett ikke umulig. vi har helst reist til Lanzarote. Før var vi ofte på Gran canaria

    4. Bra og informativt skrevet! Viktig med detaljene om Gardermoen: Detaljene her forandres stadig! Har selv bodd på Sunwing i Arguineguin – men det er lenge siden! Nå kjører vi bil til Spania – fastlandet. Da er det lettere å komme rundt med elektrisk rullestol og vi har større aksjonsradius enn ca 15 km. Kan forøvrig anbefales! 😉

    5. Bernt Støylen: Sunwing Arguineguin er totalrehabilitert for noen år siden og har blitt et flott sted,med et imponerende bassengområde. Det som ikke er så bra der er strandpromenaden som egentlig går fra Arguineguin og til Patalavaca. Den ble for noen år siden ødelagt i en storm . Det har blitt bevilget penger fra EU 2 ganger til å restaurere strandpromenaden men disse bevilgingene har begge gangene blitt underslått. Så derfor er den fortsatt bare delvis bebrukelig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg