Med alvorlige diagnoser må livet gå videre!

En uke etter ambulanse og blålys, hjernesykdom og hjertefeil, er jeg på vei videre! 

Lørdag var jeg med på konsert med janitsjar`n og selv om jeg er noe preget av dystre diagnoser må livet gå videre. Konserten gikk riktig så greit. Nevrologen min mener at jeg bør begrense spillinga men jeg er opptatt av å ha livskvalitet. Så spilling det ble!

I dag ble jeg hentet tidlig av taxi til fysioterapi. Treninga er lagt litt om, vi er opptatt av at jeg ikke skal ta sjanser,så store anstrengelser er luket bort.

Litt senere på dagen ble jeg igjen hentet med taxi. Nå til terapitrening ved Gjeterud Gård.

Gjeterud Gård ligger i Trøgstad kommune i Indre Østfold, like i nærheten av Momarken Travbane. Etter at jeg ble rammet av hjerneblødning for nesten 5 år siden var jeg på nevropsykologisk utredning ved Sunnaas sykehus. Der ble jeg kjent med en kar som også kjente godt til samme utfordringer som meg. Han anbefalte meg å begynne med terapiriding.

Det tok litt tid før jeg nevnte det for mann min, men han ringte straks Gjeterud Gård og fikk time. Jeg var skeptisk da jeg måtte opp første gang. Kanskje ikke så rart, jeg er opprinnelig Oslojente og visste knapt foran og bak på en hest. Dessuten var jeg alvorlig skadet..

Men på Gjeterud Gård  visste de råd. Den første tiden måtte 3 stk hjelpe meg opp på hesten. Med pareser i ben og rygg slet jeg veldig med balansen. Men på Gjeterud Gård er de flinke, kunnskapsrike og de kan berolige! For veldig sakte ble jeg tryggere og tryggere og skjønte etterhvert selv at dette var bra for meg!

Jeg har kommet meg veldig fysisk etter at jeg startet med terapiriding. Men jeg har også kommet meg kognitivt.


Jeg vil anbefale terapiriding til de som havner i en situasjon som meg. Det har vært godt for meg å ha ridinga. Jeg fikk tidlig beskjed om at både jobb og bilkjøring aldri mer ville være aktuelt for meg. Det har vært godt å ha ridinga som del av et nettverk. 

Jeg har i ettermiddag laget middag. Ikke hver dag jeg er opplagt til det. Som regel er det mann min eller assistenten som hjelper meg.

I dag blir det svinekoteletter. Først brunet jeg kotelettene litt før jeg la de i langpanna sammen med svisker og ananas.

Med mandelpoteter, tyttebær og rødkål blir det en skikkelig god middag i dag.

God ettermiddag til lesere av bloggen!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg