Sunnaas sykehus

Rett etter utskrivning fra Jeløya Kurbad bar det til Sunnaas sykehus avdeling Nesodden for nevropsykologisk utredning. Her skulle jeg testes for å fastslå omfanget av hjerneskaden. Hjerneblødningen hadde gitt stor skade, midt inni hjernen har jeg en 5cmX2 dødt vev, der blødningen lå og trykket og hvor millioner av celler døde. Så det var ei som gruet seg skikkelig til innleggelsen. Jeg hadde aldri vært på Sunnaas før og ante ingenting om hva som ventet meg. 

Og så kom jeg til Sunnaas… Et ikke helt moderne sykehus. Men det første jeg møtte på var en kar som sa “Velkommen til TTT”. Og jeg skjønte ikke hva han mente. TTT= ting tar tid forklarte han. Og dermed gikk det ganske så greit å bli kjent med andre pasienter på Sunnaas.

Jeg fikk også her et team rundt meg; lege, psykolog, sykepleier og fysioterapeut. Jeg skulle kun være her ca 5 dager, til utredningen var gjennomført. Det var flott å komme til Sunnaas, maken til personalet finner man sjelden. De var så ekstremt opptatt av at akkurat jeg skulle ha det bra. Det var lett å bli kjent med de andre innlagte pasientene. Jeg trodde det ville være masse trist å se, det var det ikke. For her har de fleste godt igang med sin rehabilitering.

Jeg måtte igjennom en rekke psykologiske tester. Her testet de hukommelse og oppmerksomhet. De testet nok en del andre ting også. For da epikrisen kom noen uker etterpå var det nokså nedslående og trist lesing. På en rekke områder hadde jeg nedsatt ferdighet. 

Men selve oppholdet på Sunnaas var flott. Jeg tror jeg aldri har flirt så mye som på Sunnaas, Jeg har heller aldri lært så masse grisevitser noe sted. Et opphold på Sunnaas sykehus gjør deg godt. Man får mer kunnskap om sin skade og deretter mer innsikt. Etter utredningen på Sunnaas som visste at jeg hadde en alvorlig og omfattende hjerneskade bar det hjem en lengre periode. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg