Sunnaas og KRESS

Høsten 2012 ble jeg innlagt KRESS, 
KRESS betyr Kognitiv Rehabilitering Enhet ved Sunnaas Sykehus. En avdeling som gir behandling for kognitive vansker, De som kommer til KRESS har skader etter hjerneslag,hjernesvultser og andre nevrologiske sykdommer. Før jeg ble innlagt  var jeg der for samtale med nevropsykolog.Det var innlysende at jeg slet aller mest med hukommelsen. Og jeg ble klarert for et Hukommelseopphold ved KRESS. Deretter brukte de noe tid på å sette sammen til en passende gruppe. 

Jeg vil fortelle hva kognitive vansker etter erhvervet hjerneskade er. Det er skader som er påført da hjernen har blitt utsatt for  f eks lite surstoff sånn at hjerneceller har dødd.Blodet fører med seg surstoff og når en blodåre sprekker( som ved hjerneblødning) får ikke hjernen nok surstoff. Og man blir påført hjerneskade. Det må ikke forveksles med Alzheimer. Alzheimmer er en demenssykdom som riktignok har kognitive vansker ,men man kan godt ha kognitive vansker uten å ha Alzheimer!

Jeg ble plassert i en gruppe på 6 personer; 5 menn og meg! Vi hadde et team bestående av lege,psykolog,sykepleier og ergoterapeut. Oppholdet varte i 4 uker og var lagt opp som en slags arbeidsdag fra 8.30-15.30. Vi hadde mye teori om hjernen,masse forelesninger og fysisk fostring!
Jeg trente mye i fysio-salen på ettermiddagen og klarte etterhvert 140 kg i benpress! Stolt da jeg klarte det. 

Vi måtte holde rommene i orden selv og sengetøyskift en gang i uka hørte med. For meg som har nedsatt funksjon i venstre side og problemer med å koordinere hendene var det utfordrene å få på sengetøyet. Sånn kunne det ende:
Men hjelpen var ikke langt unna og sykepleier kom meg til unnsetning.

 

Vi lærte mye mestring av hukommelsen og en metode for var Cog.med. En metode utviklet ved Rikshospitallet og Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Man knyttes opp mot nettet og utfører 25 ganger et program varer ca 40 minnutter. Masse fine oppgaver.
Jeg gjennomførte dette programmet 3 ganger før jeg merket at det hjalp.  Vi lærte også en del teknikker som gjør det lettere å huske. Oppholdet på KRESS var flott  og vi ble en fin gjeng! Etter dette oppholdet var jeg hjemme ca 2 år før det igjen ble innleggelse ved  Sunnaas sykehus. Da ved PVO 4 og Senfase-rehabilitering!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg