Med elektrisk rullestol til København og Kiel!

På Facebook vant jeg en tur til København i konkurransen “Spinnvill”.  Fant ut at jeg ville benytte meg av premien og ringte DFDS og bestilte tur. Det gikk greit men jeg måtte betale gebyr (298 kr) for å ha HC-lugar. Da jeg bemerket at det var merkelig at man må betale for et handikap var svaret at DFDS seiler i internasjonalt farvann og da trengte de ikke følge norske lover! 

Jeg møtte opp på kaia i god tid med elektrisk rullestol og en liten hendig koffert på fanget. Perfekt for å ha med på svipptur. I innsjekkinga fikk jeg beskjed om at heisen dessverre var ødelagt.  Men dette løste de ved at 2 menn kom og holdt godt i rullestolen på rullebåndet. Vel om bord i båten kom jeg meg til HC-lugaren. Den lugaren var mindre lekker. Tror ikke den kan ha vært pusset opp i det hele tatt… Veggene hadde en litt sykelig gulfarge,bordet hadde noen mindre kledelige sigarettbrennmerker. Senga var lav og lite egnet for en med handikap. Lugaren var  i L-fasong og det var nesten håpløst å få snudd rullestolen inne på lugaren. Men ved å åpne do-døra fikk jeg snudd. Noen svingradius fantes ikke. Det var heller ikke montert automatiske døråpnere på inngangsdør og WC-dør.  Kort sagt ,helt håpløst å reise alene på den båten.

Men det som er bra på båten er et serviceminded personale som er veldig flinke med å legge tilrette. Buffetrestauranten er nyoppusset og flott.  
Maten er bra.

Det går shuttlebuss fra kai og inn til Kongens Nytorv. Denne kan ta en rullestol. Men sjåføren har mer enn nok med å ta seg av alle som kommer på så det lønner seg å ha med assistent til å hjelpe til med rampe.

Om man vil ta seg en rusletur på Strøget er nok universel utforming et ukjent begrep. Alle butikkene har trapper,bortsett fra en Levisbutikk.

Og Levis…

Jeg opplevde det som vanskelig å reise alene til København. Men folk flest er er hyggelige og hjelper mer enn gjerne til. Men så er det det med å være selvstendig ….

 

 

Å reise til Kiel opplevde jeg som mye lettere. Billettbestilling kan foregå på nett men skal man ha HC-lugar må man ringe inn bestilling. Colorline tar ikke gebyr for HC-lugar. Disse lugarene er fine og på 13.7 kvadratmeter. Man kan velge mellom lugar med promenadeutsikt eller havutsikt. Lugarene er rullestolvennlige med bredere inngangsdør og større bad enn andre lugarer. Lugaren har automatisk døråpner. Det er plass til en ledsager på lugaren,samt at det er tillat med førerhund/servicehund.

Båten er helt lagt tilrette og har mottat pris for at den er universelt utformet. Det er lett å være rullestolbruker på Colorline.  Restauranter og show lounge har reserverte passer for rullestol. 

Det er lett å komme seg opp på dekk og er det sol anbefales soldekket!

Mine erfaringer på båt som rullestolbruker : reis  til Kiel!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg