Hjelpemidler som gjør hverdagen lettere.

Da livet ble endret for 4 år siden ble klart at rullestol var nødvendig. Jeg har 2 elektriske rullestoler,1 manuell rullestol og 1 arbeidsstol. Den ene elektriske rullestolen er av typen Minicrosser og har en hastighet på 11 km/t. Den kan gå 5 mil før den må lades. Den andre elektriske rullestolen er en inne/utestol og har også en topphastighet på 11km/t.Den kan gå 32 km før den må lades. 

Utenfor inngangen har jeg rampe. Den er omfattende for den har svingradius sånn at jeg kan snu rullestolen. Men rampa er fint laget og ser pen ut.Mann min har montert på 4 blomsterkasser rundt om på rampa. I fjor hadde  jeg masse blomster i de kassene. Selve rampa er også så stor at jeg har mulighet til å ha krukker med blomster der. Det gir fine muligheter for meg til å være aktiv om sommeren!

 

Men i den vanlige hverdagen har jeg måtte gå til innkjøp av hjelpemidler. Jeg har BPA som er tilgjengelig noen timer hver dag og hun er flink med meg. Hendene mine har nedsatt koordinasjon og jeg har måtte kjøpe inn noen hjelpemidler sånn at jeg kan være med på matlaging. 

Når det gjelder hjelpemidler så var det før sånn at hjelpemiddelsentralen lånte ut nødvendige hjelpemidler. Den ordningen er forlengst avviklet og man må kjøpe inn disse hjelpemidlene selv. Det betyr høye priser fordi “Enklere Liv” nå er alene om importen og de vet å ta seg betalt!

 

Jeg har kjøpt inn bestikk..


Skreller til gulrøtter og poteter


Batteridrevet boksåpner

Løk-kutter. Denne kjøpte jeg på Tuppeware og den egner seg godt til løk,hvitløk og urter. Jeg har også brukt den til mandler og den fungerer utmerket til det!

Støttehåndtak med vakuumfeste fikk jeg tak i på “Enklere liv”. De kostet kr 199 pr stk. Fordelen med disse er at man ikke trenger bore i flisene!

Mitt råd er at man snakker med sin ergoterapeut om man trenger hjelpemidler. Ergoterapeutene har god oversikt over markedet for hjelpemidler.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg