Ikke syk,bare skadet!

Når  man rammes plutselig av alvorlig sykdom blir selvsagt livet annerledes. Alvorlig sykdom rammer ikke bare èn selv men også den nærmeste familien.Det er nesten sånn at språket og ordforrådet endrer seg.

I mitt tilfelle hvor det handlet om en stor hjerneblødning ble nye ord nesten vanlige å bruke. Ord som “slag,slagrammet,hjerneblødning,aneurisme,rehabilitering,nevrolgi,nevropsykologi osv.. Disse ordene var det nødvendig å stifte bekjentskap med. For sykdommen hadde rammet,brått og brutalt.

Og man var syk,ikke bare litt syk heller,men alvorlig og nesten dødssyk. Men etter hvert ble man stabil og medisinsk utstyr ble koblet fra. Man var forsatt syk,men ikke såååå syk. Man fikk sitte oppe i en lenestol og familien fikk trille meg i rullestol ned i kafèterian. 
 Det ble opptrening og rehabilitering ved de beste stedene . Man kom etterhvert på mestringskurs hvor man lærte mye om sykdommen.Jeg fikk tips om å melde meg inn i slagforening. Og det finnes to.. Jeg ante ikke hvem av de som var best og meldte meg inn i begge! 

Slagforeninger er noe merkelige greier.På den ene siden sitter de med en del kunnskap og er uten tvil viktig for en del slagrammede.De aller fleste mennesker kan lite eller ingenting om slag når det rammer..

På den annen side har jeg aldri møtt på så mye sykdomsprat noe sted. Min erfaring med slagforeninger er at medlemsmøter inneholdt prat om sykdom, sykdom og atter  sykdom. Etter 2 år som medlem kuttet jeg ut. Jeg ville ha tilbake det gamle livet mitt uten sykdomsfokus.

I dag klarer  jeg meg fint uten sykdomspratet. Og sykdomsfokuset.For jeg er ikke syk . Jeg er alvorlig skadet og det kommer jeg til å være resten av livet.Helsa mi er utmerket,blodtrykket likeså. Jeg er under god kontroll fra dyktig lege. Jeg må være forsiktig med å pådra meg infeksjoner for de kan i verste tilfelle gi tilbakefall av pareser. Jeg må også være obs på hodepine…Men bortsett fra det er formen upåklagelig.

Slagrammet er jeg… og det vil jeg også alltid være. Men slagpasient er jeg ikke! Tror det er det teiteste ordet man kan bruke. For en slagrammet er ingen slagpasient! Slagpasient var  da man lå på sykehuset alvorlig syk…

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg