Tung beskjed fra legen..

Dagen i dag har vært tung. 

De siste ukene har jeg hatt flere 24-timers blodtrykksmålinger,primært for å finne ut av trykket mens jeg spilte klarinett. Det viste seg at trykket dessverre ble for høyt og jeg godtok at jeg måtte “omskolere” meg til melodisk slagverk.

Til og med stortromma prøvde jeg og syntes det var gøy.

I går fikk jeg påsatt nok en 24-timers blodtrykksmåler og hadde den på under øvelsen. Jeg ble litt overrasket da jeg smugkikket på måleren og så at den avslørte høyt trykk. Jeg skjønte ikke helt hvorfor, for på klarinetten har jeg ikke spilt siden jeg fikk forbud fra legen min.

På lab`en i dag koblet de fra måleren og siden jeg har vært en trofast “gjest” på labben de siste 5 årene, fikk jeg fort se resultatet av målinga. Kjempefint trykk, ca 110/50 gjennom hele dagen. Men fra ca 19-22 var det faretruende høyt. Et overtrykk på 180-200 er ekstremt høyt tatt i betraktning at jeg har hjernesykdommen Cerebral Amyloid Angiopati.

Jeg spurte de på labben hva de tenkte om trykket og de snakket fint med meg om at jeg kanskje burde vurdere dette med å spille. 

Jeg dro hjem og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Men gikk så inn på minjournal.no . Sist jeg prøvde å logge meg på der kom jeg ikke inn men det gjorde jeg nå. Der kunne jeg lese siste epikrise fra siste innleggelsen i begynnelsen av oktober. En akuttinnleggelse etter at jeg plutselig ble syk hjemme. 

Det stod mye om at de nå var helt sikre på at jeg er rammet av CAA . 

Jeg følte et behov for å snakke med legen min, bla. om det høye trykket i går. Jeg ringte legen og fikk time 1 1/2 time senere!

Legen min er et funn! Vi snakket om resultatet av siste måling han sa han var godt fornøyd med at trykket har senket seg etter at han doblet styrken på blodtrykksmedisiene. “Men dette liker jeg ikke” sa han og pekte på grafene som visste skyhøyt trykk fra kvelden i går. “Det er helt slutt på all spilling på alt av instrumenter for all tid. Absolutt ingen spilling. Du er alvorlig hjerte-og karsyk.”.

Jaja så falt dommen. Ikke mer spilling noensinne. Jeg er alvorlig syk med hjernesykdom og hjertesykdom. Verre kan det vel neppe bli.

Jeg vil gjerne si noe til de som går rundt med høyt blodtrykk, til de som unnlater å ta foreskrevne blodtrykksmedisiner og de som gir faen i helsa si. Jeg vil betro dere noe, min skjebne er ikke noe å trakte etter.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg