5 år i dag siden jeg overlevde dødelig sykdom!

13.desember 2010 ble jeg rammet av en hjerneaneurisme som holdt på å ta livet av meg.Den sprakk midt inni hjernen og ga meg stor og omfattende skade. Blodtrykk tatt like etterpå var 255/138 og er dødelig! Jeg hadde flaks som overlevde selv om skadeomfanget er stort. Men jeg opplevde at livet er skjørt og jeg setter stor enorm pris på å være i live og nokså oppegående! 

Det er mange jeg takker for å ha fått livet tilbake. Først og fremst et utrolig dyktig ambulansepersonale,leger og sykepleiere ved Fredrikstad sykehus og Rikshospitalet,Alle de som har hjulpet meg gjennom omfattende rehabilitering ved Jeløya kurbad,Catosenterert og mange innleggelser på Sunnaas sykehus,fysioterapeuter her jeg bor og kommunen jeg bor i . Jeg har IP, kordinator og assistent!

De siste årene har jeg hatt en formidabel kognitiv fremgang og takker dirigent,korpsleder og medmusikanter i janitsjar`n for det. De har vært og er helt utrolig flinke med meg. Selv om jeg nå har spilleforbud pga hjernesykdommen Cerebral Amyloid Agniopaty så er jeg fortsatt med i korpset,med litt andre oppgaver. Det er godt for meg at jeg kan være i det miljøet hvor jeg føler så trygghet.

Disse 5 årene har vært både gode og vonde år. Jeg har opplevd å miste goder som jeg regnet som selvfølgelige.. Det aller vondeste var da NAV satte foten ned for at jeg skulle komme tilbake i arbeid. Jeg skjønte ikke den gangen at jeg var så alvorlig skadet,i dag skjønner jeg det og er helt enig med NAV`s avgjørelse. Det var også vondt at de tidlig tok en avgjørelse på at jeg ikke fikk førerkortet tilbake.. Men jeg trøster meg med at jeg fikk kjøre bil i mange år og at det er mange som ikke engang klarer å ta lappen.

Spilleforbudet har vel vært det tøffeste. At jeg kanskje aldri får spille på klarinetten er fortsatt sårt og vondt. Men jeg har såpass innsikt og kunnskap om hjernesykdommen jeg er rammet av så jeg godtar legens avgjørelse. 

Jeg står foran en stor hjerteoperasjon. Noen synes jeg har hatt nok(det synes jeg selv også) og mener at både hjerneblødning og flere småslag,hjernesykdom og nå hjertefeil er urettferdig. Ja,det må man bare mene. Men det er jeg som selv har gått rundt i mange år med ubehandlet høyt blodtrykk,aldri trent og hatt et dårlig kosthold. At jeg også er genetisk disponert for høyt blodtrykk/hjerneblødning gjør ikke saken bedre. Jeg burde skjønt at det bar galt avsted. Men jeg tenkte som alle andre gjør: “det skjer ikke meg”…

Men det skjedde altså meg. Og jeg betaler en tøff pris for det. Men jeg er kjempeglad for å ha fått livet tilbake og er klar over at jeg skal kjempe flere tøffe tak fremover. Sammen med mann,barn og mamma skal jeg kjempe for et godt verdig liv. 

Lær av min historie,pass på helsa di! 

5 kommentarer
    1. Off a meg!! Helt utrolig trist at du ble rammet av dette! Må si du er en utrolig sterk person, og det er beundringsverdig hvordan du velger å se positivt på ting. Håper virkelig du får spille klarinett en dag igjen <3
      Bønner og klemmer sendes til deg!

    2. Cecilie: Takk skal du ha! Jeg har nok ikke så store håpet om å få spille igjen. Blodtrykket blir for høyt når jeg spiller. Og siden jeg er i stor risiko for en ny blødning er det nok best å la være. Jeg må høre på legene. Jeg har mann og barn.. Men hadde jeg ikke hatt de så hadde jeg nok vært egoistisk og valgt klarinetten…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg