Nyttårsaften!

Da er det årets siste dag. Vi må være hjemme i kveld sammen med 2 katter og ei bikkje. Vi håper at folk viser ansvar og venter med fyrverkeri til det nærmer seg midnatt.


Fredrik er ikke så glad i fyrverkeri. Og kattene Zara og Elena holdes inne fra i tidlig ettermiddag. 

Vi voksne her hjemme er heller ikke så opptatt av nyttårsaften. Det blir litt god mat..

2015 var et år som jeg vil se på som “året som ga meg store tilbakeslag”.

Etter hjerneblødningen i desember 2010 har jeg seilt på en bølge av stor fremgang. Selv om det har betydd mye trening har det vært fremgang,om så ørlite små steg fremover. Jeg har vært stabil hele tida.Fysisk har jeg ikke hatt så stor fremgang men den kognitive fremgangen har vært helt rå. 

Den kognitive fremgangen kom da jeg valgte å kutte ut fokusering på “slag,sykdom,begravelser og elendighet”. Jeg tok opp igjen en gammel hobby takket være janitsjar`n som sa ja til at jeg kunne få spille med de, og jeg fikk en enorm fremgang. 

Jeg har deltatt på alt janitsjar`n har vært med på. 8.mai,17.mai,nyttårskonsert, regionmesterskap,ukentlig øvelser,seminar og korpstur. Dirigent,korpsleder og medmusikanter har hele tiden vært helt fantastiske med meg. Jeg håpet på mange år fremover på klarinetten.

Og så ble jeg rammet igjen. Av 2 alvorlige diagnoser som kan lage alvorlige problemer for meg. Jeg kan plutselig rammes av en ny hjerneblødning.

Hjernesykdommen Cerabral Amyloid Agniopaty er en sykdom som kan ramme den som har hatt hjerneblødning. Avlegringer etter hjerneblødningen har laget et slags giftstoff som forårsaker mikroskopiske blødninger i hjernen. De hovner opp og spekker. På MR kan man se de som små svarte flekker. Det fins ingen behandling for denne sykdommen,annet enn å holde blodtrykket nede. Det betydde slutten på klarinettspilling for meg fordi spilling øker trykket i hjernen. Det er et kjent problem for musikere at en del instrumenter øker trykk i hjernen..

Det har vært mange tårer etter at jeg skjønte at det ikke ble mer spilling. Men jeg er med i janitsjar`n,nå med litt andre oppgaver.

Jeg er også blitt rammet av hjertesykdom. Aortaklaffen fungerer ikke som den skal,det er lekkasje. Hjerteklaffene er ventiler som gjør at blodet strømmer riktig vei gjennom hjertet. Ved lekkasje strømmer en del av blodet som ble pumpet ut tilbake.

Man kan få en mekanisk hjerteklaff eller fra gris. I mitt tilfelle kan jeg ikke ha mekanisk klaff fordi jeg ikke kan Marevanbehandles(blodfortynnende). Pga hjernesykdommen CAA kan jeg ikke få blodfortynnende.. 

Masse hensyn og god planlegging må til når jeg skal opereres..

Det er nesten et paradoks at jeg som var så opptatt av at jeg ikke skulle fokusere på sykdom nå er både slagrammet ,har en alvorlig hjernesykdom og en veldig alvorlig hjertesykdom..

Det går mot en stor hjerteoperasjon da klaffen må byttes. Opersjonen skal skje ved Rikshospitalet  men vet ikke helt når. Det betyr en lengre innleggelse og en lang rehabilitering..

Jeg synes det er veldig urettferdig at jeg igjen er rammet. Men jeg får ikke gjort noe med det annet enn å være takknemlig for all hjelp jeg får i helsevesenet. 

Jeg trodde først at alt ang hjertet skule skje i april/mai. Men er nå innkalt rett på nyåret.

Fram til den innkallelsen skal jeg leve som før. Startet dagen i dag med en sunn og god frokost.

NB! Baconet er ikke fra gris(!) men fra kalkun…

 

Jeg er spent på hva året 2016 vil bringe. Jeg prøver å tenke positivt,men innimellom rammes jeg av tanken om at jeg kanskje kan ble veldig syk og at det kan stå om livet. Jeg trøster meg med at norsk helsevesen er blant de beste i hele verden og at jeg er i trygge hender.

Jeg vil ønske lesere av bloggen et rikitig godt nytt år!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg