Dette er Ullevål sykehus vurdering av hjernesykdommen..

Vi har bedt om en vurdering av diagnosen jeg fikk på Fredrikstad sykehus. Diagnosen fikk jeg etter en akuttinnleggelse i begynnelsen av oktober. 

Hjernesykdommen Cerebral Amyloid Agniopati  kan oppstå etter hjerneblødning. MR-bilder som ble tatt viser en stor sannsynlighet for CAA. Vi henvendte oss til Ullevål sykehus for en vurdering av diagnosen.

Og vurdering har jeg fått. Det er med all sannsynlighet at jeg har CAA. Kun en biopsi av hjernen vil bekrefte dette 100% . Det er risikofylt å ta en hjernebiopsi og jeg er ikke vilig til å ta en sånn risiko. Ullevål sykehus anbefaler heller ikke at jeg tar en sånn prøve. Overlegen sa at  det er stor sannsynlighet at Fredrikstad sykehus har stilt rett diagnose. Og jeg fikk beskjed om at jeg ikke må spille noe mer. FULLSTENDIG FORBUD!

Jaja,jeg var forberedt på at det gikk den veien. Men det er godt med flere uttalelser. Jeg fikk forklart hvordan jeg helst bør leve.. Spise sunt,trene moderat,ingen store anstrengelser og holde øye med blodtrykket! Jeg må unngå alle situasjoner som trigger blodtrykket…

Men gjør jeg dette vil jeg kunne leve et bra liv framover på lik linje med de fleste andre mennesker. 

Men jeg må passe på å holde et lavt blodtrykk for gjør jeg ikke det vil jeg være veldig utsatt for demenssykdommen Alzheimer.

 

I går hentet jeg parkeringskortet mitt. 


Da jeg var på første rehabilitering etter hjerneblødningen for 5 år siden var det legen som søkte for meg. Og jeg fikk det straks innvilget med en varighet av 5 år. Det ville gått ut om kort tid og jeg måtte derfor søke nytt. Jeg var litt spent  for jeg vet  at man har blitt mye strengere. Akkurat som man har strammet veldig inn på TT-kort har man også strammet veldig inn på parkeringskortene.

Men jeg har tydeligvis diagnosene i orden for det nye kortet har en varighet på 5 år(hvilket er max) det også! Så nå er jeg veldig glad for at det er i orden og at jeg ikke trenger tenke på nytt kort før i 2021! Det er godt man slipper kjempe for det man egentlig har krav på for skadeomfanget etter en megastor hjerneblødning forsvinner ikke. 

Forsvinner gjør heller ikke kattenes hengivenhet for rullestoler, Jeg skjønner ikke helt hva det er med katter og rullestol.


Dette er Sara ,8 år. Hun stjeler en av rullestolene rett som det er!

 

God natt til lesere av bloggen!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg