Hjerneskade er ikke psykiatri.

Jeg har hatt masse rehabilitering. På en av disse rehabiliteringene ble jeg kjent med en ung mann fra Somalia. Han var blitt hjerneskadet etter en ulykke. Vi ble godt kjent og trente en del sammen. Han fortalte meg noe trist. De fleste i hans familie hadde snudd ryggen til han. Han hadde få venner,de fleste tok avstand. Jeg kunne ikke helt skjønne hvorfor for han var både veltalende,sjarmerende og hadde god innsikt. Han fortalte hvorfor. Han var jo hjerneskadet og i hans kultur betydde hjerneskade det samme som å være “gærn”. 

Dette er noen år siden og jeg skjønte ikke helt den gangen hva han snakket om. I  dag skjønner jeg! For jeg har også opplevd noe av det samme. 

Det er vondt å være hjerneskadet. Det er vondt fordi livet er for alltid forandret og ingenting blir som før. Det er vondt å oppleve at man ikke finner ord,at feil ord kommer ut av munnen,det er vondt at jeg ikke kjenner igjen folk,det er vondt at jeg ikke husker…

Det er vondt når folk sier “jeg observerte deg og så at du falt ut av samtalen”… Tja hva skal jeg si til det,annet enn at jeg har et krater i hjernen på 5 cmX2  som er helt dødt. Det er der blødningen lå og trykket og hvor millioner av celler døde. Ikke så merkelig at jeg faller ut av samtalen kanksje,

Jeg ser nokså frisk ut,ikke så lett å se på meg at noe er voldsomt galt med meg. Jeg er for det meste smilende,lyttende og god på å samtale.Jeg kan være sterk i replikken,er veltalende og full av galgenhumor. 

Om man ser meg på beina ,for jeg har gå-rest så vil man se at jeg er veldig skadet. Utseendemessig vil man se det høyre øye “henge”,etter en infarkt i hjernestammen i mai 2009.

Etter hjerneblødningen i 2010 vil man i dag se at jeg sleper veldig på venstre ben,klarer knapt løfte det. Den venstre armen trekkes opp og den venstre hånda fungerer dårlig. 

Jeg har et synlig handikap! Og det har ingen noe problem å forholde seg til. At folk vrir hodet av seg når jeg triller forbi i rullestolen er jeg vant til.Jeg stirrer bare tilbake!

Da jeg en vinterdag satt godt innpakket i varmepose på tur med minicrosser`n opplevde jeg at ei dame sa til meg:” må være godt å sitte i den der”, hvorpå jeg svarte at “Jeg skulle gjerne sluppet å sitte i den”. 

Jeg møtes ofte med replikker som “du kan da ikke være hjerneskadet,så godt som du snakker” eller “du ser da ikke hjerneskadet ut”. Tja,nå vet ikke jeg helt hvordan man skal se ut for å være hjerneskadet…

Jeg er alvorlig og omfattennde skadet. Jeg har forandret meg voldsomt.  Jeg som før snakket engelsk,tysk og fransk snakker nå knapt engelsk svært stotrende. Det er fordi hjernen min er skadet. Jeg som før holdt et godt språk banner nå i blant så det lyser… Jeg sier stygge ord i fleng. Det er fordi hjernen min er skadet..

Det betyr ikke at jeg er blitt et dårlig menneske. Jeg kan i blant kaste ting i gulvet,noen glass har nok endt i tusen knas. Noen telefoner har jeg også kastet i gulvet. Det er ikke fordi jeg er slem men fordi hjernen min ikke fungerer som før. Jeg blir frustrert over ting jeg ikke lenger klarer,ord jeg ikke får sagt og logiske ting jeg ikke lenger skjønner.

Jeg er annerledes enn før men er det samme mennesket. Alt jeg trenger er at  du viser meg litt  forståelse og tålmodighet… 

 

 

 

1 kommentar
    1. Dette var et vondt innlegg å lese. Jeg har en medfødt skade på lillehjernen hvor man blir gradvis verre. Jeg sitter nå i rullestol og det er tøft. Men prøver å tenke at det kunne vært verre. Jeg kunne jo ha vært sengeliggende med smerter. Viktig å se det positive i livet. Hva man faktisk kan gjøre enn hva man ikke kan gjøre. Jeg kjenner meg så igjen når folk stirrer på meg, men vi må bare stirre tilbake for da slutter de. Det opplever jeg. Vi må ikke bry oss om hva alle andre tenker og tror.
      Ønsker deg masse lykke til Videre. Skal begynne å følge bloggen din.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg