Vært på videregående skole og snakket om hjerneslag!

Sist torsdag hadde jeg gleden av å være på en videregående skole. For en tid siden ble jeg spurt om jeg kunne tenke meg å komme på en skole for å snakke med helsefagelever om hjerneslag.Og klart jeg sa ja! For jeg ser viktigheten av å kunne gi av min erfaring og kunnskap om en sykdom som er svært alvorlig og som rammer flere og flere. 16 000 mennesker rammes årlig av hjerneslag i Norge og jeg er også ganske sikker på at det er store mørketall. For alle oss som har jobbet ved sykehjem vet at hjerneslag relativt sjelden blir rapportert. På sykehjem er det vanlig å bortforklare det hele med “er bare et TIA-anfall,går over innen 24 timer”. Men ved alle typer slag skal man på sykehus. Og her syndes det nok bortover på sykehjemmene…

Hjerneslag er en fellesbetegnelse for hjerneinfarkt(blodpropp) og hjerneblødning. Av de 16 000 som årlig rammes i Norge rammes ca 80% av hjerneinfarkt. Og av de 80% dør ca 20%. Ca 15-20% av de 16 000 rammes av hjerneblødning og av de dør over 50%. Så hjerneblødning er absolutt det man helst bør unngå..

Jeg fikk hjerneinfarkt i 2009 og en megastor hjerneblødning i 2010 så jeg har hatt veldig flaks som har overlevd.

Det var fint å komme på videregående. Jeg hadde med 2 CT-bilder av min egen hjerne og tror kanskje bildene er litt heavy..

Jeg er nokså utadvendt og det var lett å snakke med klassen. Det var en fin klasse som stilte spørsmål. Og jeg besvarte de alle. Lærer hadde på forhånd sagt til meg at om det var ting jeg syntes var vanskelig å snakke om så skulle jeg la være. Men jeg syntes det var veldig lett og greit. Det var nok fint at mora mi ikke var der da jeg kom inn på temaet “sex og hjerneslag”! 

Her sammen med læreren!Tror jeg kanskje var opptatt med å forklare de ulike paresene…

Som takk for innsatsen fikk jeg en fin blomst!


 

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Nå er det endelig litt finere vær og jeg har byttet ut crosser`n med den lille rullestolen. Den er bedre å sitte i,det dumme er at jeg får med meg lite varer.

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg