17.mai 2016

Dagene før 17.mai var jeg opptatt med å plante.

Kjøpte noen stauder som trives best i skygge…

Staudene er i forskjellige farger og med solcellelys håper jeg det blir fint.

Kjøpt også en hvit rhodeodendron. 

Har også plantet 3 store blomsterkasser som henger på rampa. Om et par mndr. håper jeg det blomstrer skikkelig her!

 

17.mai ble det i år også. Det var litt rart for meg for det ville bli første 17.mai uten å spille. Da jeg i oktober fikk diagnosen Cerebral Amyloid Angiopati (en hjernesykdom) fikk jeg også varig forbud mot å spille klarinett. Jeg rakk å spille 2 år med Askim Janitsjar før jeg fikk forbudet. Det kom egentlg som et sjokk for jeg hadde aldri trodd at jeg aldri mer skal spille på klarinetten. Jeg har jo spilt klarinett i mange år. Startet da jeg var 9 år gammel i Godlia skoles musikkorps. Og deretter Østmarka Janitsjar og Lambertseter ungdomskorps. 

Jeg har spilt 3 år i Askim Janitsjar,det har vært den aller fineste rehabiliteringa jeg har hatt. Jeg hadde en voldsom kognitiv utvikling etter at jeg startet i Askim Janitsjar. Jeg hadde håpet på en del flere år der. Men så var det plutselig stopp med spillinga fordi klarinettspilling gir meg for høyt trykk i hjernen og dermed fare for ny hjerneblødning. 

Det har gått et halvt år siden jeg jeg fikk NEI til å spille mer. Men jeg har vært på hver eneste øvelse alikevel. Jeg gjør andre ting enn å spille.

Så nærmet det seg 17.mai og vi diskuterte litt hva jeg skulle gjøre. Vi fant ut at jeg kunne bære fana som skulle festes til den elektriske rullestolen. Men så visste det seg at min venstre arm ikke kunne makte å holde/støtte opp en fane som veier 15 kg. I verste fall kunne et vindpust blåse fana overende. Venstre arm er målt til en styrke på 53% sammenlignet med en normal venstre arm hos kvinne på samme aldre.

Dette ble løsningen… Fint at jeg kunne være med som før.
 

 

video:vid20160517104355

 

17.mai ble en fin dag. Vi startet tidlig,jeg var opp kl 5.45. HC-taxi hentet meg kl 7 og jeg var på plass til spilling på sykehjemmet kl 7.30. Flaggheising kl 8 og frokost kl 8.20. Så var det barnetog kl 10. og borgertog kl 15.15.Vi spiste middag før vi dro hjem… 

I dag sov jeg lenge og sov også 2 ganger i løpet av dagen . Jeg har vært sliten,blir det etter alle inntrykkene.Hjernen min er nokså hardt skadet.. Men jeg er kjempeglad for at jeg fikk være med i går og fortsatt kan være korpsjente/korpsnerd. Jeg er glad for at jeg kan være sammen med den herlige gjengen i janitsjar`n!

 

 

1 kommentar
    1. Så fin løsning at du fikk være med i toget, selv om du ikke kunne spille. Du får se tilbake på de åra du kunne spille, sikkert gode minner <3 🙂 Men jeg forstår at det må være kjipt å ikke få lov lengre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg