TUR TIL NEW YORK!

Har nettopp kommet hjem etter en snau uke i New York. Sønnen min var med denne gang siden jeg må ha noe bistand. Men han var veldig glad for en New York-tur. Første New York-tur for han mens jeg har vært der en rekke ganger før. Men siste gang var i 1987 og New York er noe forandret siden den gangen.


f
Vi reiste med Norwegian og Dreamliner`n! Et  topp moderne fly.. Norwegian er også veldig gode på å behandle folk med spesielle behov og en elektrisk rullestol er intet problem. Jeg bruker alltid Norwegian. 


Vi fløy Vestlandet-Island- Grønland og nedover Newfoundland-Canada før vi landet på John F Kennedy-flyplassen i New York. Vi landet på Terminal 1,JFK er kjempestor og har 8 terminaler.

Under den 8 timer og 10 min lange flyturen ble det servert en varmrett.  Og en frokost… Maten hadde jeg betalt 1000 pr person hver vei og den var svært dårlig.

Man skal kunne velge mellom kjøtt eller fisk. Dette fungerte på turen over,jeg valgte fisk. Ikke akkurat noen gourmet-opplevelse. Men drikke til maten var gratis! Neste måltid bestod av en sandwich, en liten kake og en liten boks juice.

På skjermen foran seg kan man velge et stort antall filmer. Og spill…

 

Det går ikke traller rundt i flyet for å selge drikke og snacks. Dette kjøper man på “skjermen ” foran seg. Like etter at man har brukt kredittkortet sitt og betalt for varene kommer kabinpersonalet og leverer det. Dette fungerte utmerket.

Etter 8 timer landet vi på JFK etter en veldig behagelig flight.

Vi tok buss inn til sentrum av New York. De aller fleste busser er godt tilrette lagt for funksjonshemmede.

Vi bodde på Jefferson Washington Hotel. Det er et 3-4 stjerners hotel,rommet var et HC rom  og hotellet lå med kort avstand til Times Square, Central Park,Madame Tussads og kjente museumer.

Første kveld i New York måtte vi selvsagt på Times Square.

Sønnen min på Times Square…

Neste morgen måtte vi ut for å skaffe oss frokost…


McDonalds frokost er ingen gourmetopplevelse det heller…
 


Times Square..


Bildene er fra Carlos Bakery

Cupcakes fra Carlos Bakery må testes!

Vi var en del rundt på Times Square.

En av New Yorks mange brannstasjoner. Det kan være tøft å se dette…

Skyskrapere overalt…

 

Det er også mye politi å se..


Selv om politiet ser litt tøffe ut er de svært vennlige. Da sønnen sa vi var fra Norge stilte de kjapt opp på bilde.


Central Park

Vi spiste frokost flere ganger på Appelbees



Masse forskjellige slush å velge i…

og masse forskjellige godterier og kjappe måltider..


Vi var innom Hersey`s som ligger midt på Times Square



Vi tok en del taxi,da blir man møtt av dette skiltet.

Vi var i Den norske sjømannskirken. Der ble vi invitert på grilling på taket.

Det var litt spesielt å sitte sammen med ca 30 andre norsk-amerikanere,nordmenn og studenter på et tak ,omgitt av skyskrapere og fly rett over…

Vi reiste med undergrunn,lett å finne frem

Et av målene for denne USA-turen var Ground Zero. Jeg har jo vært i New Yorl en del ganger før og hadde vært i World Trade Center. 

Alle de falne brannmenn under 11/9

Ground Zero,her stod det sørlige tårnet. Rundt plassen er det skilter med navn på alle de som døde 11/9

 

Det var voldsom sikkerhet for å komme inn i Memorial Museum. Der opplevde jeg forresten noe artig. Sønnen og jeg stod i kø for å skaffe oss billetter. Billett kostet 24 dollars. Jeg tok fram 50 dollars men plutselig stakk en eldre dame en billett i hånda mi. Hun sa hun ikke trengte billetten. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre men en vakt sa at billetten var helt ekte. Snakket litt med vakta og han var enig med meg om at jeg nok hadde fått billetten for at dama syntes synd på meg i rullestolen. Men meg fins det ikke synd på. Men takk til den ukjente dama som ga meg billetten,jeg sparte 24 dollars!

Det var vondt å se en del av det museumet viste frem. Det var fotoforbud for alt av private eiendeler. Men rart er det å se sko og klær etter de som døde 9. september. 


Veldig spesielt å være ved Ground Zero og Memorial Museum. Det er en souvenirbutikk der og jeg kjøpte en del. Bl a dette armbåndet til 5 dollars. Pengene er donasjon.

Fordi jeg handlet for mer enn 60 dollars fikk jeg en bok på kjøpet. En bok på 860 sider som viser bilder fra 9.september.2001

Blogger mer i morgen om turen til New York!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg