Med elektrisk rullestol til New York!

Jeg har nettopp kommet hjem fra New York og tenkte jeg burde fortelle litt om hvordan det er tilrettelagt for rullestol. 

Ja,det er veldig godt tilrettelagt. Ingen tvil om det. Jeg valgte å reise med Norwegian begge veier fordi jeg har god erfaring med Norwegian.Da jeg bestilte billett måtte jeg oppgi mål og vekt på rullestolen. Man bør også ha med en attest som viser at rullestolen er nylig godkjent dette pga batterier. Jeg har gelèbatterier. De må kobles fra hverandre under flight. 

Jeg hadde også bestilt “assistanse”. Det betyr at man har gitt beskjed om at man trenger ekstra bistand! På Gardermoen beholdt jeg da rullestolen helt til inn til fly og jeg fikk hjelp inn i flyet. Som bevegelseshemmed får man ikke sitte ved nødutganger. Jeg hadde plass like ved HC-WC, ikke så ok å høre all nedspylinga fra dassen hele tiden. På flighten hjem var innskjekkinga på JFK ikke like imøtekommende som de på Gardermoen og jeg ble nektet å beholde rullestolen til gate. Dette skal ikke forekomme og hadde jeg ikke vært så trøtt så hadde jeg sagt de  i mot. Men jeg fikk en nokså antikk manuell rullestol å bruke så lenge. 

Fra JFK flyplass kom vi oss nokså greit inn til sentrum. Vi bodde på Washington Jefferson hotel og hadde bestilt HC-rom. Rommet var veldig bra og betjeningen der var veldig hyggelige. Det blir samme hotell på neste tur til New York også!

Vi bodde like ved alt av severdigheter. Rett ved Times Square og Broadway.

Taxi,busser og tog er tilrettelagt for rullestol. Fotgjengeroverganger er godt merket.

De aller fleste spisesteder er universelt utformet og om de har inngang med trapp så har de en inngang for rullestol ett rundt hjørnet! Alt er godt merket.

Jeg hadde ingen problemer som rullestolbruker i New York.

 

Her er sønnen og jeg på Sightseeingtur med buss. Det var voldsomt varmt i New York,ca 30 grader og sola steika. Vi tok en 3-timers tur som viste New York “downtown” og Brooklyn.Turen kostet en del men er vel verdt pengene.

New York!

Manhattan Skyline sett fra Brooklyn!

Jeg vil absolutt anbefale New York som reisemål for rullestolbrukere. Selv er jeg i ferd med ny planlegging av tur til New York. Samme hotell med med 1. klassebilletter med Norwegian!

2 kommentarer
    1. Dette høres fint ut, Jeg bruker selv rullestol, iblant, og har vel opplevd både det ene og det andre. Jeg har reiseblogg også og det er mest der jeg skriver om mine reiseerfaringer. Ferjer er nesten det vanskeligste å reise med, de tar lite hensyn.

    2. eljos: Ja, det er sant. Helt umulig å komme med ferjer. De er ikke tilrettelagt i det hele tatt. Og når det gjelder større båter, som danskebåtene, så er det ofte de krever gebyr for HC-lugar. Merkelig å måtte betale for et handikap. Men Colorline tar ikkebetalt og den er veldig bra tilrettelagt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg