Igjen en skremmende opplevelse…

De siste mndr har jeg hatt store utfordringer med paresene(lammelser ) i munn,svelg og spiserør. Har ikke helt skjønt hvorfor.Men en hverdag med hoste,brekninger og spy er veldig slitsomt.Det er greit at jeg har store senskader men det går liksom en grense for hva man makter.Og siden det ikke var et nytt slag som var årsak til forverring ble det aktuelt å se på bivirkninger. Jeg har aldri brydd meg om å lese bivirkninger i det hele tatt. Men med noen nye medisiner for en tid tilbake ble det nå aktuelt å sjekke for bivirkninger. 

Da jeg leste bivirkninger ble det nokså opplagt at mine problemer med brekninger,hoste og oppkast kunne skyldes bivirkninger. Så jeg ga legen min beskjed om at medisinen måtte seponeres og finne noe annet. Det ble gjort men sånt må nødvendigvis ta litt tid. 

Så jeg har hatt en hoste som ha vært helt grusom. Spesielt om natta…

Natt til onsdag våknet jeg av at jeg hadde et realt hosteanfall.Det varte og rakk… 

Så merket jeg at jeg begynte å brekke meg og utpå badet det bar. Der rakk jeg å ta opp dolokket før jeg brakk meg. Opp kom det blod! Jeg spydde frisk blod.

Jeg fikk ropt på mann min og han ringte omgående vår legevakt. Der ligger det beskjed om min alvorlige diagnose det skal reageres på straks. Mann min fikk forklart om hva det gjaldt og hun sa :” kan dere komme ned med en gang”?

10 min senere var vi på legevakta hvor lege og sykepleier tok i mot  meg. Det ble tatt BT,o2 metning, lyttet på hjerte og lunger og andre undersøkelser. Man leste journal og epikriser. Jeg hadde ikke lenger blod fra halsen og den verste hosten hadde gitt seg… 

Jeg hadde betennelse i spiserøret! Og en astma som må utredes videre.

Problemene med svelg og spiserør er alvorlige og jeg skal legges inn etterhvert for å legges i narkose. De må ta bronkoscopi  og gastroscopi. Siden jeg har vært gjennom så mye med alvorlig sykdom skal disse prøvene tas i narkose. Det er da enda godt!Jeg synes det er litt tragisk at jeg har vært igjennom 1 hjerneinfarkt og en stor hjerneblødning for så å få hjernesykdommen CAA  Cerebral Amyloid Agniopaty skal fortsette å få problemer. Det skyldes senskader og de vil jeg aldri bli kvitt. De vil heller øke dessverre.

Ellers så strever jeg litt med å finne nok utfordringer til kognitiv trening. Jeg har trent mye med cogmed som er en kognitiv treningsmetode utarbeidet fra  Karolinska Sjukhuset og Rikshospitalet. Den treningsmetoden består av 25 oppgaver med daglige treninger i 25 dager. Den metoden har jeg vært igjennom 3 ganger,75 ganger tilsammen.  Etter cogmed har jeg vært igjennom massevis av kognitive treningsspill på pc,jeg har holdt på med vanlige spill,kortspill,fargetrening,bokstaver &tall,lese og skrivetrening. 

I dag kom jeg på at jeg trenger mer utfordringer! Og så kom idèen,hvorfor ikke prøve Lego?

Jeg har utfordringer med konsentrasjon så Lego ville kunne hjelpe!


.
Kjøpte denne,var den som jeg tenkte kunne passe best. Men jeg fant flere på nettet som jeg skal skaffe meg bl a denne:

Denne ser litt koselig ut å bygge så jeg skal dra inn til Oslo en dag for å kjøpe den.

Jeg er ikke rådløs når det gjelder å trene kognitivt!!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg