Flaue over meg??

Dette er en av nissene utafor kjøpesenteret her i bygda. Den ser ikke helt frisk ut. Enten er den dritings eller så har den hatt hjerneblødning!

Den ser egentlig litt sånn ut som jeg føler meg. Med lammelser i hele venstre side er den sida nokså snodig.Jeg føler jeg går litt på halv tolv… Når jeg går i trappa hjemme føler det som jeg går med 1 1/2 ben…

Det er en snodig opplevelse å være som slagrammet. På den ene siden har man min opplevelse av å være slagrammet ,på den andre sida hvordan folk opplever meg som slagrammet og så er det den sida hvordan samfunnet opplever meg. Og til sist hvordan jeg tror familien opplever meg.

Det er tøft å leve som alvorlig slagrammet. Det er tøft å tilbringe masse tid på rehabilitering. Rehabilitering er intet hotel hvor man kan gjøre som man vil. Man MÅ trene for man MÅ ha fremgang. Trener man ikke har man ingen fremgang…Ergo så vil man etterhvert oppleve at man får NEI til ytterligere rehabilitering. Jeg har sett folk står frem i media hvor de klager over at de nektes ytterligere rehabilitering. En jeg leste om hadde hatt 4 rehabilieringsopphold uten nevneverdig fremgang. Nå ble han nektet mer og heller bedt om å benytte seg av fysioterapi og bassengtrening på hjemstedet. Det er nå sånn at disse rehabiliteringsstedene også skal vise til gode resultater.

Jeg har hatt masse rehabilitering. Men jeg må også legge til at jeg nok har vært en drømmepasient. Fra første rehabiliteringsopphold har jeg fulgt all trening. Jeg har møtt opp til all fysioterapi,alle timer med ergoterapeut,alle samtaler med psykolog lege og sykepleier. Jeg har alltid deltatt i fellesaktiviteter,turer og annet. Jeg har aldri skulket noe som helst.

Hvorfor? fordi jeg var så ekstremt motivert til trening!Fra flere epikriser står det “pasienten er svært motivert for trening”. 

Jeg har vært motivert fordi jeg hadde kunnskap om hva som måtte til. Jeg visste at jeg ikke kunne sette meg foran tv-skjermen for å se på Dr.Phil eller andre møkkaprogram. Jeg har hele tida tenkt at alt jeg gjør er trening. Jeg har fått ros for treningsiver og innsikt i egen skade. Jeg har også hatt mye rehabilitering. Fysisk rehabilitering ved Cato-senteret og kognitiv rehabilitering ved Sunnaas Sykehus.

Nesten 5 år med rehabiliteringsopphold ble avsluttet i nov 2015 med “vellykket rehabilitering”. Det var siste innleggelse ved Sunnaas og de ansatte var veldig fornøyde med min fremgang. 

Bare 3 mndr.senere startet B-gjengen sin kampanje mot meg.

Men egentlig startet den lenge før. Små ord som ble sagt til meg. som da et medlem sa at hun hadde en bekjent som hadde sagt om meg at “stor skam at unge jenta sitter i rullestol”… Ja, nå er jeg ikke spesielt lykkelig over å ha havnet i rullestol. Det var aldri mitt ønske å havne i den, Jeg opplevde også familiesammenkomster som vanskelige. På de ene sida hadde jeg Sunnaas sine råd om å skjerme meg om jeg ikke klarte store sammenkomster. På den andre sida opplevde jeg liten forståelse. 

Med en hjerne som har et stort tomt område som er fullstendig dødt(ca 5 cm langt midt inni hjernen som berører alle de 4 hjernelappene)så har jeg altså mindre håndbagasje å ta av enn andre normalt fungerende mennesker. Dette området er der blødningen lå og presset og hvor hjernecellene døde i millionvis. 

Jeg har en hjerneskade som gir konsentrasjonsproblemer,jeg har nedsatt arbeidshukommelse,rom&retningsproblemer,jeg har ordletingsproblemer og en mengde annet som er galt. Som nedsatt syn &hørsel,pareser i venstre side,facialpareser(ansikt),munn,svelg og spiserør. Alikevel skjønner ikke b-gjengen at det er dette som er hjerneskaden. De har sin egen teori. Jeg har vært gjennom utallige samtaler med nevropsykolog og masse testing. En gang ringte jeg et b-gjengmedlem fordi psykologen brukte et ord om meg som jeg ikke skjønte. ” Det betyr at du evner å skyve  det negative unna for å fokusere på det positive sa gjengmedlemmet. Og la til at det var flott vurdering av psykologen.

Men jeg har av samme gjengmedlem fått mail om at “du har alltid hatt en atferd jeg har mislikt”. Jaja, det fins nok noen  menneskers atferd jeg også misliker!

Jeg synes det er vondt at atferden min gir mennesker en negativ mening om meg og at psykisk syk er det som blir hevdet. Nevropsykologens samtaler med meg konkluderte i at jeg var psykisk veldig sterk!

Jeg synes det er ondskapsfullt å komme med betraktniger om meg all den tid b-gjengen har tilbrakt lite eller ingen tid med meg. Jeg har heller aldri vært psykisk syk eller hatt psykiske problemer. Jeg har nå alltid vært en arbeidshest og stått på hele tida. Sønnen min sier ;” du jobba deg neste i hjel du mamma”. 

Når man ser meg vil man fort oppleve at noe er galt. Alle mine fysiske bevegelser er sene. Jeg snakker noen ganger dårlig ,må lete etter ordene… 

Fordi jeg har endt opp med stor hjerneskade er jeg påpasselig med hvem jeg omgås. Jeg omgås mann&barn,noe famlie,venner,pedagoger eller helsepersonell.

Jeg har lurt på om B-gjengen simpelten er flaue over en sånn skapning/krøpling som meg. Jeg kan i blant ha epileptiske anfall,jeg kan få sprutbrekninger,sikling og ubehag. Som de fleste slagrammede tar jeg fort til tårene. Akkurat som jeg kanskje kan le på upassende steder. Men stort sett tror jeg at jeg har en bra oppførsel. Ingen har noen gang klaget på meg eller atferden min,bortsett fra B-gjengen.

Men er de flaue over meg så får de bare være det. For jeg er stolt over alt jeg har klart å trene meg tilbake til og stolt over alt jeg klarer hver eneste dag. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg