Hatfulle ytringer på nettet, rettet mot innvandrere,mennesker med annen seksuell legning og mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Det har i lang tid vært kjent at det på nettet er rettet mye hat-ytringer mot innvandrere og mennesker med annen seksuell legning enn den heterofile. Mindre kjent er det at også mennesker med nedsatt funksjonsevne også utsettes for hets. Fra såkalte “moroprogrammer” på radio har vi hørt fleip om mennesker med Downs Syndrom. Men også mennesker  med andre nedsatte funksjonsevner utsettes for hets. Mange av oss har fått høre at vi koster samfunnet masse penger. Og at vi ikke yter noe. 

Grunnlovens Paragraf 100 sier ytringsfrihet BØR finne sted men i samme paragraf ledd 6 står det :” det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst samtale”. (Sitat slutt). Det vil si at klarer man ikke holde seg til fakta er ytringen straffbar.  Det var godt å høre at statsminister Solberg sa at regjeringen er opptatt å følge med på disse hat-ytringene. http://www.aftenposten.no/norge/-Regjeringen-ma-vare-et-forbilde-mot-hatytringer-609528b.html

Det er vondt å være blant de som koster mye… Jeg er en av de. Hva jeg har kostet i bare rehabilitering gjennom nesten 5 år vet jeg ikke. Men det er store summer. Rehabiliteringsopphold ved spesialsykehus som Sunnaas er ekstremt kostbare. Dette fordi sykehuset har mange spesialister. 

Jeg koster masse penger. Bare i taxi koster jeg ca 100 000 kr pr år. Jeg betaler selvsagt egenandeler men det er ikke store summer..

Når det gjelder hat-ytringer så er det vondt å høre. Men de enorme utgifter staten har på velferd så er det ikke greit at man slenger ut bemerkninger til mennesker som absolutt ikke har hverken bedt om eller ønsket å havne i en situasjon hvor man koster penger. 

Om jeg har vært utsatt for trakassering/diskriminering? Ja,det har jeg. Og da er det godt å vite at også jeg har et rettsvern. Jeg har rettigheter som alle andre. Ingen skal kunne slenge dritt mot meg og andre i min situasjon uten at det kan få konsekvenser. 

 

Ellers har helgen gått med til juleforberedelser. Soverommet er freshet opp til jul…

Og julebaksten er i gang..

 

I ettermiddag var gubben og jeg ute å spiste på en indisk /pakistansk restaurant i Oslo.

Maten var absolutt veldig bra. Men desserten var ikke noe særlig. Fruktcoctail fra hermetikkboks med litt is er ikke en restaurant verdig..

Men i morgen  kveld skal vi ut å feire gubbens bursdag så mulig det gir noen gode gourmet-opplevelser!

 

Ha en fin kveld!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg