Førjulstur til Krakow,Polen!

Da har gubben og jeg vært noen dager i Krakow! Veldig flott by å reise til. Vi har vært der noen ganger før men ikke sett julemarkedet.

Vi dro fra Gardermoen.


Vi reiste med Norwegian siden jeg har veldig god erfaring med Norwegian og rullestoltransport. Det er lurt å bestille “assistanse” når man booker billetten. Jeg fikk beholde min elektriske rullestolen helt til flyet. Der hjalp en assistent meg inn i flyet. Da vi ankom Krakow Airport  kom en spesialbil og kjørte meg til terminalen. Krakow Airport er bygget ut voldsomt den siste tida og fremstår som en veldig moderne og effektiv flyplass.

Vi hadde bestilt HC-transport fra flyplassen til hotellet. 

Vi valgte å bo på Sheraton hotell,et luksushotell som ligger flott til ved Wavel. Hotellet har alt av bekvemligheter.

Egen skranke for oss i rullestol!


Rommet var  tilrettelagt for  rullestol..

Hotellet har treningsrom og basseng. Jeg brukte bassenget flere ganger.

Rett etter ankomst hotellet dro gubben og jeg ut på byen for å se julemarkedet. Julemarkedet holder til ved markedshallen og plassen ved Mariakirken.


Krakow var pyntet til jul,dette var absolutt det styggeste juletreet vi så..

Stort utvalg på julemarkedet,man kan vel få tak i det aller meste.

 

Den første kvelden spiste vi på en restaurant vi hadde fått anbefalt.

Restaurant Szara scorer veldig høyt på Tripadvisor. Vi hadde heldigvis bestilt bord for der ble det fullt!

Til forrett valgte jeg hvitløksgratinerte snegler.


Veldig godt!

Til middag tok jeg lammecarrè.

Det var også veldig godt!


Desserten var også veldig god!

 

Neste dag var det frokost!


Gubben koser seg med frokosten

Etter frokost dro vi ut på byen.


Lekkert juletre utenfor Galeria Krakowska! Dette er et veldig stort og moderne shoppingsenter.


I Polen får man kjøpt sprit på matbutikken…


“Merry Pizza”-genser….


Og utrolig mye lekkert barnetøy!

Vi måtte ta oss litt pause i all shoppinga og da ble det is.

Utenfor Galeria Krakowska fant vi disse mindre pene “julegenserne”.

 

2 kvelder valgte vi å spise her..

Tradycyja ligger flott til midt på plassen. Og har god polsk og italiensk mat. 

For meg ble det vann til maten.

Forretten ble fiskesuppe


Hovedretten ble Tagliatelle med havets frukter. Det var kjempegodt.

Desserten ble eplepai med is,helt ok.

 

Den andre kvelden vi var der prøvde vi oss på polsk mat.

Dette er forretten,beregnet for 2. I Polen er porsjonene veldig store. Og jeg synes nok denne forretten var for mektig. Litt mye polske pølser…Men gubben syntes det var kjempegodt.

Til hovedrett valgte jeg biff,det var godt. Men altfor mye mat!

 

Vi dro også en tur til den jødiske bydelen Kazimierz. Der har vi vært før. Spesielt å være der.

 

Utsikten fra hotellet.

Vi hadde en kjempeflott tur til Krakow. Om vi shoppet mye? Nja,mye å få kjøpt for en billig penge.

Ble en del sjokolade til jul..

Var innom  et konfektmakeri og kjøpte denne!

Ellers fant jeg meg 2 par varme sokker på julemarkedet.

Flyturen hjem gikk veldig greit. Assistanse på Krakow Airport er særdeles flinke. De fulgte opp hele veien fra innsjekk til jeg var vel plassert i flyet. 

På Gardermoen fungerte det også veldig greit,for der har jeg før opplevd mye venting på rullestolen. Men i dag ventet jeg maks 5 min sammen med cabinpersonalet før rullestolen ble levert helt inntil flyet. Transport har fungert glimrende på denne turen. 

Jeg har bare gode erfaringer med Norwegian og velger de også på neste tur. 

Neste tur er ikke helt fastsatt enda,vi har lurt litt på om vi skal ta en tur i påsken enten til Moskva eller London. Men fordi vi er litt usikre på universel utforming fikk vi råd fra hotellet om å komme til Krakow i mai. Da skal det være så flott der. Så ny tur blir Krakow i mai, New York i juli og Gran Canaria i september. 

Heldig er jeg som har mulighet for 3 utenlandsturer i året!!

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg