Noen observasjoner…

I går fløy vi hjem fra Krakow. Den strekningen har vi fløyet noen ganger før og da har det vært flighter med en del sterkt berusede polakker. Det er velkjent blant cabinpersonalet at på disse flightene er det mye fyll. En cabinansatt fortalte meg at flightene til Krakow og Alicante er de verste hva gjelder “flatfyll”…Mens det aldri er “flatfyll” på flighter til New York. Klientellet er kanskje annerledes….

Så vi møtte opp i avgangshallen i går vel forberedt på at det kunne bli litt fyll og støy fra berusede polakker.

Det var kø ved innsjekkinga. Men vi så ingen berusede polakker. For i køene var det bare yngre mennesker og noen dyr i bur,,,

Vi kom i snakk med noen av disse i køen og de kunne fortelle at de var studenter på vei hjem til Norge og juleferie. De fortalte at de studerte i Krakow, ca 600 tilsammen  og de studerte medisin,tannlegestudier eller veterinær. Kjekk flott norsk ungdom som oppførte seg eksemplarisk. To av studentene hadde hundene sine i bur og fortalte stolte om studielivet i Krakow. De reiste kun hjem 2 ganger i året,jul og sommerferie. I sikkerhetskontrollen møttes vi igjen men der slipper rullestolbrukere stå i kø. Vi går rett igjennom. Både rullestolen og jeg ble nøye sjekket. Da jeg spurte om det er narkotika de er ute etter sa de : ” No,explosives”! Så ble jeg fulgt opp av assistanse” til jeg var på plass i sete 6 C!

Studentene var alle som en helt eksemplariske. De var alle sammen etnisk norske. Og da kom tankene mine… Ved medisinstudiet i Oslo mener jeg å ha lest at ca 60 % er innvandrere. Det betyr at innvandrerungdom gjør det så bra på videregående at de klarer å komme inn på tunge studier i Oslo. Karaktersnittet er høyt og det er flest innvandrere som klarer det… Etnisk norske klarer ofte ikke karaktersnittet og må søke studieplasser ved f eks universitetet i Krakow for der er snittet lavere…

Jeg gjorde flere observasjoner i Krakow også. Vi så f eks ingen tiggere. Vi så ingen med hijab eller niqab. Vi så ingen innvandrere heller… Vi så heller ingen elektriske rullestoler bortsett fra min. Vi så en manuell rullestol.. Men vi så mange som kikket veldig på rullestolen min..

I en stå stor by som Krakow må det  statistisk være en del med nedsatt funksjonsevne. Men vi så ingen… Jeg tenker tanken om at funksjonshemmede kanskje stues bort sånn det ryktes om gamle Øst-Europa. Jeg tenker også på alle norske velferdsgoder. Kanskje er det ikke så attraktiv å søke seg til land som Polen. Jeg aner ingenting om det polske velferdssystemet. Jeg så en butikk som solgte rullestoler,de kostet ca 5000 Zloty, 10 000 Nkr!..

Som etnisk norsk har jeg et godt liv som funksjonshemmet. Jeg har mange rettigheter. Jeg er takknemlig over å være norsk!

 

                                                      
 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg