Nytt år med gode nyheter!

TT-kort er et fint gode for oss som har vanskeligheter med å komme seg frem. Jeg er helt avhengig av rullestol og rullestoltaxi koster mye. Den summen vi rullestolbrukere her i Østfold årlig har vært avspist med har vært latterlig lav. 3400 kr fordelt på et helt år har gitt meg mulighet til å komme tur/retur Mysen ca 3 ganger i året. Det har vært samme sum for ung rullestolbruker i hele Østfold.For en tid tilbake gikk en rullestolbruker i Østfold til Likestilling&Diskrimineringsombudet sak fordi han mente seg urettferdig behandlet sammenlignet med rullestolbrukere i Oslo&Akershus. Han vant denne saken.

Østfold kollektivtrafikk deltok i en statlig forsøksordning for utvidelse av TT- ordningen for brukere med særlige behov (rullestolbrukere og blinde/svaksynte) høsten 2016.

Regjeringen har i statsbudsjettet for 2017 videreført denne ordningen til stor glede for oss med særlige behov. Det er 3 fylker som er med i dette forsøket Østfold,Nordland og Hordaland. Det håpes på en utvidelse til flere fylker og at ordningen kan bli permanent. 

TT-kortet ble 1.1 2017 påfylt med 2700 kr og noen dager senere kom ekstramidlene på 17 000 kr! 

Det betyr at jeg kan leve et mye mer aktivt og spontant liv uten å være avhengig av at mann/barn kjører meg.

Felles for oss rullestolbrukere som har fått denne ordningen er at ingen av oss er i stand til å kjøre bil. Ingen av oss har heller HC-bil…

Jeg fikk avslag på HC-bil fordi de anser at jeg ikke har stort nok behov da jeg ikke er i jobb… Nei jeg er ikke i jobb grunnet dette 
En hjerneblødning som førte til et 5 cm X2.5 cm langt dødt vev midt inni hjernen gjør at jeg er ubrukelig til det meste.

På grunn av høy uføretrygd ville jeg også kun fått et tilskudd på 29 000 til HC- bil og jeg ønsker ikke gjeld. 

 

Med 20 000 på TT-kortet kan jeg leve spontant fremover. Det gir en veldig glede å kunne leve sånn som andre. 

Men selv om jeg er glad for å være en i ordningen synes jeg det er merkelig at det måtte en rullestolbruker til. Hvor har interesseorganisasjonene vært? Når en stor gruppe mennesker må leve isolert fra samfunnet fordi de ikke er i stand til å komme seg ut på egenhånd er det svikt. 

Jeg er kjempefornøyd med å ha fått 20 000 på TT-kortet 1.august 2016 og samme sum nå 1.januar. Nå kan jeg øke treningsdosene  ved at jeg har mulighet til å ta taxi til helsestudio og varmtvannsbasseng mye oftere enn før. 

Det er ille nok å havne i rullestol. Det er ille å få livet sitt helt forandret og det er tøft å skape seg et verdig liv igjen. 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg