Innlagt for 6.gang ved Sunnaas sykehus

Nettopp kommet hjem fra nok en innleggelse ved Sunnaas sykehus. Denne gangen pga en nevropsykologisk utredning. Det er over 6 år siden jeg ble rammet av hjerneblødning og hjerneinfarkter og et ønske om ny utredning ble innfridd. Det er akkurat 6 år siden første nevropsykologiske utredning og mye trening har blitt gjennomført for å oppnå kognitiv bedring. 

Jeg har gjennomgått 3 omganger med Cogmed,en kognitiv treningsmetode for oss med nedsatt hukommelse( arbeidshukommelsen). Dette var i regi av Sunnaas. Jeg har tatt i bruk en mengde metoder og verktøy for å bedre hukommelse,oppmerksomhet,rom&retningsvansker og konsentrasjon. Jeg har fått god hjelp fra å ha et stort nettverk.

Jeg har vært veldig spent om det har vært merkbar fremgang. Jeg har i lang tid hatt et ønske om å få visshet i om all innsatsen har gjort meg bedre. Så forrige torsdag ble en henvisning til Sunnaas sykehus sendt fra min fastlege om en ny nevropsykologisk utredning. Jeg trodde jeg måtte vente lenge. Men bare 4 dager senere ringte de fra Sunnaas og sa :”har du anledning til å komme mandag”…

Mandag var jeg på plass..


Bilde er far inngangspartiet 

Denne gangen var jeg inne til nevropsykologisk utredning,som foregår 4-5 dager. Man får en gruppe rundt seg bestående av fysioterapeut,slagsykepleier,psykolog og lege. Nevropsykologisk utredning består av samtale og en rekke tester.

Dette er et verktøy for å sjekke venstre og høyre hjernehalvdel. Alle disse “skruene” legges i bollen og så skal man bruke først høyre(friske) hånda til å plukke opp en og en skrue og så sette den på stativ i håndskriftplassering. Man får ikke kikke på skruen men må bruke finmotorikken  for å plassere den. Man tar tida det tar før alle er på plass. Det gikk greit med høyre hånd men slet veldig med venstre hånd.

Videre fikk jeg se bilde av et tredimensjonalt kors og så utlevert et ark hvor jeg ble bedt om å tegne korset. Her testes man i rom&retning.

Flere av testene var vanskelige figurer som jeg måtte tegne. Deretter en rekke tester hvor oppgaven var å huske ord som ble lest opp. En lang rekke ord,rekka ble lest gang på gang. Her skulle jeg klare å huske ordene ved å putte de i riktig ordklasser. F eks dele opp i dyr,framkomstmidler,grønnsaker,møbler osv. 

Deretter tallrekker i alle mulige kombinasjoner og til slutt blanding av tall og bokstaver. 

Jeg fikk lite tilbakemeldinger underveis bortsett at psykologen sa at det gikk bra…

I dag hadde jeg utskrivningssamtale med slagsykepleier,psykolog og lege. Og jeg fikk resultatet av testinga. Jeg har hatt fremgang på en rekke felter. Hukommelsen er i bedring,også oppmerksomhet. Jeg har absolutt vansker med rom&retning. Men jeg fikk masse gode tilbakemeldinger. Jeg fungerer på en rekke felter som ventet av “kvinne samme alder”. Men jeg fungerer også mye bedre  på noen  felter enn ventet “kvinne samme alder”. Altså normal kvinne .. Jeg er også god på å kompensere.

Når det gjelder hjerneskade så er den ikke lenger å anses som stor. Men jeg har flere mindre hjerneskader. Det som er litt av bekymring er at jeg i de små blodårene i hjernen har hatt en rekke infarkter. Vet ikke hvor mange men det er en del..Jeg har også dårlig blodgjennomstrømming i hjernen. Jeg ble bedt om å leve rolig  og å passe på blodtrykket. Nye infarkter vil gi dårligere livskvalitet.

Jeg ble bedt om å leve det gode liv med gode opplevelser. Jeg kan fortsette å fly,også lange flyvninger. Men ikke flyvninger med flere mellomlandinger fordi trykket er noe jeg må være forsiktig med. 

Jeg får ros for at jeg har så god innsikt. Ros for all trening jeg har gjort for å bedre det kognitive. Jeg er også veldig sterk verbalt!

Vi hadde også en samtale om “forbudene” jeg har. Jeg vil for alltid få nei til bilkjøring og klarinettspilling.Bilkjøring fordi jeg er for skadet og klarinettsplling fordi det er for risikabelt.

Men.. jeg  skal ha mer fysisk rehabilitering og sendes til Beitostølen!  Det gleder jeg meg til!!

 

Dette oppholdet på Sunnaas var helt fantastisk. 

Rommene er som før,ingen luksus. Jeg var heldig og fikk flott seng også denne gangen. Muligens får rullestolbrukere 3-punktsenger,dvs med heis. For de andre hadde visst ikke sånne senger. Men rommet er ikke videre hyggelig . Det gjør ikke så mye for man tilbringer lite tid på rommet. 

Vi var en fin gjeng denne gangen også. Vi startet oppholdet med å være litt sjenerte,sånn er man gjerne når man er på nytt sted. Men så skjedde dette…


Denne lå på et bord.. og jeg stusset over hva det var. For helt ærlig ,det så ut som en “snurrebassvarmer”. Det ble enormt mye fleiping og veldig mye på-kanten-preik. Vi fleipet med at nå kunne vi starte business og selge snurrebassvarmere :”Trenger du understellsbehandling? Kom til Sunnaas”! 

 

Men tanken bak denne snurrebassvarmeren er egentlig en kjempeidè. Det sitter altså en del kvinner(og kanskje menn) og strikker små bamser. Disse deles ut til barn som havner i ambulanse.

Det er imponerende hva mennesker kan bidra med. 

Etter all fleipinga fikk vi en utrolig bra kontakt. Det var noen der som var så inkluderende og ga så mye av seg selv. Jeg fikk troen på et det vakreste som fins er menneske. Vi hadde så mange fine samtaler på tvers av religion og etnistitet. 

Det ble en del nye venner på Facebook denne gangen. Jeg håper å holde kontakten via Facebook og kanskje møtes noen av oss på Sunnaas en annen gang også!

På Sunnaas er det mye mat og tette måltider.Man rekker ikke bli sulten før neste måltid serveres.

Det er heldigvis ikke dessert på Sunnaas,men mye frukt. 

 

Sunnaas,stedet som er det beste her i landet. Her havner vi som skjebnen har vært tøff mot. Men vi havner hos det aller beste av fagfolk! Sunnaas er godt ansett også i utlandet.

Etter 6 innleggelser kan jeg si; jeg er veldig heldig som har fått hjelp fra Sunnaas sykehus!!

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg