Enda en uke har gått!

Denne uka har gått fort. Den startet mandag med ny innleggelse på Sunnaas Sykehus. Det kom litt overraskende fort for jeg trodde jeg måtte vente litt. Men siden jeg er, som politiet ville kalt det”gammel kjenning” kom jeg kjapt inn. Det er koselig å være på Sunnaas, siden lang fartstid der kjenner jeg mange av de ansatte.

Mye rart man kan samle på men jeg samler altså på armbånd fra diverse sykehusinnleggelser de siste årene…

Jeg hadde et kjempefint opphold på Sunnaas nå. Ble kjent med så mange nye, mange nye på Facebook!

Jeg hadde samtaler med lege og psykolog. De lurer jo på hvordan jeg lever med ervervet hjerneskade, hvordan folk er mot meg. Og de aller fleste er veldig inkluderende mot meg. Jeg har riktignok opplevd at folk snur ryggen til meg,men da tenker jeg at de var vel egentlig ingen gode venner av meg allikevel. 

Det å bli akseptert som hjerneskadet er jeg ikke så veldig opptatt av. Godtar ikke folk meg som jeg er så er det deres problem. “Bruk ikke tid og energi ” på folk som ikke godtar deg” sa psykologen. Jeg ble bedt om å ha fokus på et godt liv. 

Derfor ble jeg litt overasket da jeg la ut dette bilde på Facebook i dag.

Jeg fikk noen merkelige kommentarer… Det hadde seg sånn at jeg plutselig bestemte meg for en tur til Töcksfors. Jeg har bra med TT og avtalte pris tur/retur Tøcksfors. Jeg har jo rikelig med TT og hvorfor ikke ta en tur…

På 80-tallet kjørte jeg taxi Oslo som en bijobb. Den gangen var det nokså vanlig  at de finere vestkantkjerringer samlet opp TT(kuponger) og i blant tok seg en tur med taxi over grensa på jakt etter billig røyk og sprit. Jeg vet at en del TT-brukere også i dag tar seg en tur over grensa. For absolutt ingen har noe med om hva man bruker TT-kortet til. Man har fått det fordi man oppfyller en del kriterier. Jeg er f.eks for alltid alvorlig skadet og evig rullestolbruker. Jeg vil aldri få tilbake førerkortet . Jeg er nektet HC-bil….Men jeg har fått bra med ekstra-bevilgning for å kunne leve et selvstendig og godt liv. For at jeg skal kunne komme meg ut, fordi TT-kjøring med HC-bil er svindyrt.. Da må det være lov å bli skuffet når folk som burde vite bedre kommer med kommentarer  som  “trodde ikke det var lov å reise til Sverige” eller kommentarer om at det er urettferdig at ikke utviklingshemmede får det samme. Jeg er ikke utviklingshemmet, jeg har en ervervet hjerneskade. Det er vondt å oppleve at jeg utsettes for misunnelse all den tid min  hjerneskade er særs alvorlig. Hjerneskaden har gjort at jeg har mistet så mye. Jeg får ikke jobbe, ikke kjøre bil, ikke spille klarinett osv.. Det skulle bare mangle at jeg ikke skulle få lov å leve et selvstendig og impulsivt liv.

En del mennesker får HC-bil. Jeg tror ikke de må søke NAV om å få reise hverken til Töcksfors eller andre utland..Når jeg skal til/fra Gardermoen må jeg selv bekoste transporten. Ekstrabevilgingen på TT-kortet gjør at jeg har mulighet til å reise litt mer enn før. Jeg skjønner ikke at folk kan henge seg opp i sånt. De må ha lite å gjøre …

Jeg tenker som så at denne ekstrabevilgingen til blinde og rullestolbrukere skyldtes innsats fra en rullestolbruker som mente seg urettferdig behandlet kontra rullestolbrukere i Oslo/Akershus. Det er ikke interesseorganisasjoner som har jobbet for dette… Man bør glede seg over at blinde/svaksynte og rullestolbrukere får bedre forhold rundt seg, ikke sutre over at noen andre ikke får det. Man kan ikke gjøre alle til lags. Jeg skal ikke ha dårlig samvittighet over at utviklingshemmede ikke får så mye TT-som meg. Da må heller deres organisasjoner jobbe for å bedre det.

Da har jeg fått skrevet fra meg noe som har skuffet meg. Jeg har faktisk levd et helt normalt liv helt frem til 13.des 2010. Da ble livet voldsomt forandret og livet vil aldri bli som før. I 2017 opplever jeg at jeg ikke kommer på toget her jeg bor. Ingen gidder jobbe for at rullestolbrukere kan få komme på tog… De aller fleste kommer på toget men ikke jeg. La meg da få bruke TT-kortet på å komme meg rundt alikevel…

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg