Da har jeg bil men intet førerkort!!

For noen uker siden fikk jeg et brev fra der jeg har uførepensjon. Ja,jeg har både uføretrygd og uførepensjon…

Brevet var et tilbud om bilforsikring. Men jeg kastet brevet,hadde liksom ikke så veldig behov for det. Men tenkte som så;skal jeg tegne forsikring må jeg ha bil. Og for å ha bil bør man ha førerkort. Og det har jeg jo ikke. For det måtte jeg levere inn få år etter hjerneblødningen,for da ble det klart at jeg aldri ville bli i stand til å kjøre bil igjen. Det gikk altså ikke som en i en slagforening sa til meg:”om noen år har du førerkort igjen”. Synes fagfolk skal uttale seg om hjerneskader og førerkort,det er viktig at det ikke skapes forhåpninger.

Men jeg har godtatt at jeg aldri mer får kjøre bil for jeg lever med hjerneskadene og skjønner godt at jeg ikke kan sitte bak et ratt.

Men det at jeg ikke kan sitte bak rattet hindrer meg ikke i å eie en bil. Jeg kan ha så mange biler jeg vil.

Sist mandag satt jeg på nettet og så på biler. Jeg hadde tenkt igjennom saken og mente at jeg hadde et stort behov for bil..På ettermiddagen fant jeg bilen jeg ville ha, tirsdag så jeg på bilen og ordnet med banken og dermed var bilen min! Onsdag hentet vi bilen på Bekkestua i Oslo!

Dermed er jeg kjapt blitt bileier. Og det hadde jeg nok ikke regnet med etter hjerneblødningen som nesten tok livet av meg. 

Octavia stasjonsvogn
En sånn bil har jeg kjøpt men i grå.

Men en sånn bil kan jeg lett få med meg manuell rullestol når jeg klapper stolen sammen. 

Noen har spurt om jeg virkelig har lov å eie en bil. Det kan jeg selvsagt. Man kan eie  bil selv om man ikke har førerkort. Jeg hadde heller ikke noe vanskeligheter med å få den forsikret. Full kasko-forsikret… Bilens vognkort og forsikring står på meg.

Og så har noen nevnt at jeg ikke kan ha TT-kort når jeg har bil…. Selvsagt,jeg er i like stort behov for bistand til transport som før. Uansett hvor mange biler jeg måtte eie så blir jeg aldri i stand til  å kjøre bilen eller gå igjen.

Men det er greit at jeg har egen bil. På dagtid vil den bli stående men om noen ønsker å kjøre meg noen steder så er det ok!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg