Hvilken topp rehabilitering jeg har vært på!

Akkurat kommet hjem etter en 4-ukers rehabilitering ved Beitostølen Rehabiliteringssenter.

Beitostølen Helsesportssenter(BHSS) ligger vakkert til i Øystre Slidre,Valdres.

Etter hjerneblødningen i 2010 har jeg vært igjennom omfattende rehabilitering ved de beste stedene. Bl a Catosenteret og mange innleggelser ved Sunnaas Sykehus. Ved siste innleggelse ved Sunnaas sykehus ble det sendt en søknad derfra til BHSS om et intensivt rehabiliteringsopphold for mennesker over 30 år. Jeg var heldig og fikk plass!

Jeg fikk et 4-ukers opphold.  Og dro av sted fra fint sommervær til regn på fjellet.

Jeg kom i gruppe med 16 andre mennesker, alle med nevrologiske diagnoser.

Et intensivt rehabiliteringsopphold ved BHSS innebærer trening,spising og soving. Man lever omtrent som toppidrettsutøver og det kan nok være tøft for mange. Noen av de opprinnelige 16 dro hjem…

Men vi andre hadde et utrolig opphold. Her kan jeg riktignok kun snakke for meg selv men dette var en rehabilitering jeg aldri har opplevd maken til.

Som ved andre rehabiliteringssteder fikk vi tildelt lege,sykepleier og fysioterapeut. Første dagen var det samtaler med de 3 nevnte. Vi satte oss mål for oppholdet.  Dagen ved BHSS består av 3-5 treningsøkter. Det er også godt varierte aktiviteter på kveldstid. 

Mat er også viktig ved BHSS.

Maten er god og veldig sunn. En dag i uka er det “grønn dag”. Det serveres ikke dessert,kun i helgene. Men det er rikelig med frukt som er tilgjengelig døgnet rundt. Det er også et tilgjengelig oppholdsrom med trivelig kjøkkenkrok med yoghurt,kornprodukter  som man kan ta når som helst.

Som tidligere nevnt hadde jeg satt mål for oppholdet. Jeg valgte å legge vekt på å øke svømmeferdigheter og et ønske om å sykle på en slags sittesykkel.

Hverdagene ved BHSS startet med morgenstell og frokost kl 8. Deretter først treningsøkt kl 9.15 og neste treningsøkt kl 11.Etter lunsj var det 2 treningsøkter til.Det var også satt av tid til hvile.

Jeg ble ivrig på sykkelen. Det var kjempegøy. Heldigvis er jeg nokså sterk i bena og ble glad i å pushe meg selv på sykkelen. Jeg syklet i all slags vær…BHSS har en imponerende område for fysisk trening. Banen er 400 m lang og der syklet jeg opptil 14 runder. 

Det var mye trening i fysiosal. Her hadde jeg som mål å trene opp venstre kne . Venstre ben er nokså lammet og treningen ble økt for å balansere kneet. 

 

Her er “trappa” som jeg trente på. To “trinn” skulle utføres med å starte på venstre ben og avslutte på venstre ben.  Øvelsen er vanskelig når benet er lammet. Jeg fikk først støtte meg på en stokk som hjelpemiddel. Da det fungerte måtte jeg senke hastigheten og så legge begge armene bakpå ryggen. Det ble mange trappetrinnøvelser!

For å trene konsentrasjon og multitasking  ble diverse klappeøvelser benyttet. Dette er gøy! Ved å kunne multitaske og klappeøvelser trener man de ødelagte nervebanene. Selv om man (som meg) har store skader i hjernen er det mulig å trene opp nervebanene. 

Multitasking kan foregå ved at man kaster ball og trener gangetabellen samtidig. Veldig utfordrene,også en utfordring for de fysioterapeutene som trener deg! Det var mye latter og godt humør under trening!

Jeg ønsket også styrke balansen. Dette fikk jeg trene meg på ved bl a robåt.

Like ved BHSS er det et tjern, Bamselitjern.

Her er Bamselitjern,personene på bildet er et filmcrew som var der de første dagene vi var der.

 

 

I bakgrunn på bildet over ser man forresten Bitihorn.

Det var mye friluftsliv ved Beitostølen. I vakre omgivelser fikk vi trent oss skikkelig. 

 

Å få komme til rehabilitering på Beitostølen er utrolig bra. MEN jeg mener nokså åpent at dette er ikke rehabilitering som passer for alle. Dette bør være for mennesker som har kommet veldig langt i sin rehabilitering. Det bør også forutsette at man har god innsikt i sin skade.  Dette er nok blant de aller dyreste rehabiliteringene man kan ha. Kjenner ikke til den eksakte døgnprisen men nokså sikker på at den er dyr. Derfor bør den også komme til de som har skikkelig utbytte og som er villige til å trene,trene og trene…

Kommer tilbake med mer om denne fantastiske rehabiliteringen jeg har vært med på i sommer!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg