Stamcellebehandling og hjerneslag.

Ved siste rehabiliteringsopphold var det en som nevnte stamcellebehandling som en behandling av hjerneslag. Jeg ble veldig overrasket over at det i det hele tatt ble nevnt. For aldri i min snart 7-årige “karrière” som slagrammet har noen nevnt stamcellebehandling for meg som en mulighet for bedring av min tilstand. 

Har jeg hørt om stamcellebehandling? Joda,jeg har da det. Spesielt ved beinmargstransplantasjon. Det forskes veldig på stamcellebehandling innen MS og Parkinson. Men også innen hjerneslag(apopleksi) forskes det veldig. Kanskje ikke så rart siden hjerneslag er det som gir mest uførhet i den vestlige verden. 

Faktisk har forskere ved Stanford-universitetet fått et gjennombrudd innen stamcellebehandling innen hjerneslag. Hjerneslag er  enten blodpropp i hjernen(88 %) eller hjerneblødning(sprukket blodåre/aneurisme) som utgjør 12 %. 

Det har hittil vært få veldig effektive behandlingsformer innen hjerneslag om man ikke kommer til behandling veldig kort tid innen inntruffet slag. Sykdommen gir stor uførhet…

I mitt tilfelle sprakk en blodåre midt inni hjernen ,det ga meg et stort område i hjernen som er dødt. 

Det er dette arr-vevet etter blødningen som er interessant.  Kan stamcellebehandling benyttes for å skape liv i det døde området? Kan man tenke seg at ved å sprøyte inn friske celler så kan området vekkes til live? Om stamcellebehandling skulle bli aktuelt for slagrammede så er det opplagt snakk om mange år. De foreløpige forskningsresultatene sier noe om at man har lykkes ved forskning på rotter. 

Uførhet ved hjerneslag er ofte stor. Man får hele livet forandret . 

Alikevel er jeg overbevist om at den veien jeg valgte å gå etter at jeg våknet opp etter hjerneblødningen,er den rette vei å gå. Jeg tror ikke at man kan komme til å velge behandlingsmetode etter en stor hjerneblødning.Jeg er overbevist om at den eneste rette veien er å trene seg tilbake. Jeg tror aldri at man kan velge mellom stamceller og fysisk opptrening. 

Jeg aner ikke hvor mange timer jeg har tilbrakt i fysiosaler,helsestudio,på hesteryggen og i varmtvannsbasseng for å trene. Trene for å få tilbake førlighet så langt det er mulig. Trene og trene for at det kognitive skal fungere bedre…

Det har snart gått 7 år siden jeg ble rammet av hjerneblødningen. Og selv om blødningen ga meg et voldsomt annerledes liv så ville jeg IKKE vært uten hjerneblødningen.

Fordi hjerneblødningen ga meg tross alt et veldig fint liv. Jeg setter mye mer pris på de små ting her i livet og litt morsomt er det også å oppleve at det er sannhet i denne påstanden : “ved alvorlig sykdom lærer du hvem som er dine virkelige venner”. Jeg har mistet noen venner, men fått enormt mange nye også.

 

Og så er spørsmålet. om jeg ville mottatt stamcellebehandling om det kunne gi meg mer fremgang? NEI,jeg ville aldri tatt sjansen. Jeg mener at stamcellebehandlig er  og fortsatt i lang tid vil være eksperimentell behandling.  Jeg er overbevist om at det opplegget jeg har gått igjennom de siste 6 1/2 årene mht til trening er den eneste rette metoden for å komme seg tilbake til et verdig liv.

 

                                                           

 

                   God helg til lesere av bloggen!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg