Valgets kvaler…

Da er det igjen tid for valg og det merkes. Politikerne kappes om beste sendetid og valgbodene preger hovedstaden. Her på bygda hvor jeg bor preges Facebook av politikernes mulighet for å sanke noen stemmer . Og på Instagram hagler budskapene. 

Og hvilken makt media har. Se på TV2 og Nrk. De driver skikkelig kampanje. 

 

Da jeg ble slagrammet i 2010 så trengte jeg å øke kunnskapen,bl a om rettigheter jeg hadde. Jeg ble sendt på mestringskurs i Fredrikstad. Der hadde jeg 2 dager om hvordan leve med hjerneslag og om kunnskap generelt. Jeg hadde jo kommet i en helt ny livssituasjon og det var absolutt ingen som fortalte noe som helst om rettigheter. Når man plutselig rammes av alvorlig sykdom fins det intet informasjonshefte om hva du har krav på. Du må lete deg fram. På dette kurset ble jeg fortalt at det fantes 2 slagforeninger jeg kunne bli medlem av. Jeg ante ingenting om dem. Så jeg ble med i begge. Den ene kuttet jeg ut veldig fort,den andre var jeg med i ca et år. Da var jeg møkka lei av sykdomsfokuset og fant ut at dette ville jeg ikke være en del av. Jeg valgte å beholde et medlemskap i Handikapforbundet fordi jeg den gang tenkte som så at NHF hadde gått foran for at jeg skulle nyte gått av det de har klart å få  til, å skumme fløten liksom. Men de rettigheter jeg har i dag er det slett ikke NHF som står bak. 

Jeg har en rettighet om TT. Det var lite midler på det første TT-kortet. Tror jeg hadde ca 3700 kr fordelt over et helt år. Når man da er rullestolbruker så regnet jeg fort ut at 3700 kr ville gi meg 3 turer tur/retur Mysen pr år. Ikke mye opplevelser det da. Jeg får ikke kjøre bil,har avslag på HC-bil…

For litt mindre enn 2 år siden ble TT-kortet utvidet  ved at fylkeskommunen har gitt  mere midler til  rullestolbrukere og blinde/svaksynte i 3 fylker hvorav Østfold er et av fylkene . Den ytelesen nyter jeg veldig godt av. Nå kan jeg leve et verdig liv hvor jeg spontant kan komme meg ut uten å være avhengig av familien.Det er ikke  NHF som står bak denne ordningen men en rullestolbruker som gikk til sak fordi han mente seg urettferdig behandlet sammenlignet med rullestolbrukere i Oslo og Akershus. At jeg har fått tilbakemeldinger om at ordningen jeg har er urettferdig fordi f eks utviklingshemmede ikke nyter godt av den kan jeg ikke noe for. De utviklingshemmede har goder som jeg ikke har. Sånn er det bare.

Da jeg ble rammet av hjerneblødning hadde jeg 36 år bak meg i helsevesenet. Det ga  meg både uføretrygd og uførestønad. Det er takket være min egen arbeidsinnsats at jeg i dag sitter med ganske gode trygdeytelser. Jeg lever godt. 

Så er det valg og jeg er litt i tvil om hvilket parti skal jeg stemme på…

For å være helt ærlig så har jeg nok gjennom årene stemt på de fleste partiene. 

Da jeg var veldig ung stemte jeg Høyre. Grunnen var at jeg var medlem av unge Høyre og det var fordi jeg var litt småforelsket i Per Kristian Foss! Han var jo så kjekk i alle sine konservative klær og flotte utseende.At han var homse ble jo den gangen holdt hemmelig…

Så flørtet jeg  litt med 

Men en gammel kusine av faren min sa at SV eller SF som det het den gang,måtte man ikke stemme på. Grunnen hun oppga var at partiets leder hadde vært utro!

Så hadde jeg en  periode i en menighet som jeg kort tid etterpå forlot. Men rakk å stemme . Et parti jeg aldri har stemt på er dette…

FrP har aldri appelert til meg. Det skyldes kort og godt at jeg ikke vil linkes til noe parti som ser negativt på innvandrere. Der er jeg hard. Vi er alle like mye verdt samme hva slags religion,etnisitet eller seksuell legning vi måtte ha.

Det er 3 partier jeg nå kan stemme på.  

      SV, AP og Rødt er partiene som mest har et program jeg er enig i. For jeg klarer ikke partier som er innvandrerfientlige. De partiene som stadig forteller om alle goder som innvandrere har… FrP får aldri min stemme.  Jeg vil heller aldri skjønne alle de som kaller seg kristne og som stemmer FrP. Det er merkelig for meg å tro på Jesusen og samtidig være negativ til mennesker med annen hudfarge…

 

Når jeg velger parti må jeg se på hva jeg mener. Jeg er f eks mot monarkiet.Det betyr ikke at jeg ønsker de kongelige dit pepper`n gror. Men jeg mener at monarkiet som statsform er helt utgått på dato. Vi er jo i mot både tvangsgifte og arrangerte ekteskap. Hvordan kan vi da være positive til at det fødes kongelige barn som aldri får bestemme over eget liv??  Så jeg mener at monarkiet her i landet bør forsvinne med Harald som siste monark.

Jeg mener at barnetrygd og kontantstøtte bør fjernes. Og at man gjør barnehager og SFO helt  gratis for alle barn. Da slipper vi at noen barn begynner på skolen uten å kunne norsk. 

Så må jeg tenke litt på Helse-Norge og den situasjonen jeg selv er i. For det handler om mitt liv. Jeg er utrolig lykkelig over å være norsk. Jeg er takknemlig at jeg bodde i Norge da jeg ble dævvsjuk og at det var et velfungerende helsevesen som gjorde alt for meg. Jeg ble ikke dyttet bort i en krok  for å glemmes. Men har vært igjennom omfattende rehabilitering i mange år.   

Jeg har fått kritikk for at jeg fremstår som altfor positiv til både NAV og helsevesenet.Det er visst best å være sutrete,kranglete og negativ. Men jeg er takknemlig for hva velferdsstaten har bygget opp. Det er 2 døgn til Valget og jeg er fortsatt usikker… 

      GODT VALG!

                                                 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg