Nettrollene !

Bloggen min har jeg sperret for kommentarer. Dette fordi jeg rett etter blogg-oppstart mottok noen mindre koselige kommentarer. Når man kan lese på bloggen  “ingen kommentarer” så betyr ikke det at ingen kommenterer men at ingen KAN kommentere fordi bloggeren har  sperret for å kommentere. 

For øvrig har bloggen min bra med lesere!

Jeg er aktiv på sosiale medier. Jeg leser daglig mange aviser og følger godt med. Jeg deltar i en del diskusjoner. Politiske diskusjoner er avslørende.  Er det diskusjoner som omtaler  politikere på venstresida så våkner nettrollene opp fra dvalen. Spesielt om visse politikere blir omtalt. Jens Stoltenberg,Gro Harlem Brundtland og Torbjørn Jagland er blant de politikerne som herjes med av nettrollene. Det er ikke måte på hva som skrives. Jagland og Stoltenberg er både evneveike,tilbakestående,korrupte osv. Gro Harlem Brundtland er også evneveik men i tillegg landsforæder. For meg er GHB en av de fineste politikerne i moderne tider, ei som virkelig har gjort mye bra. Dessuten er hun lege.Hun er ikke evneveik,hun er lege. Hva er det som får folk til å skrive sånt? Og hvem er disse nettrollene?

                                        

Store norske leksikon har kan man lese at et nettroll er en person som  har en glede av å forstyrre og manipulere kommunikasjon på internett ved f eks å skrive provoserende innlegg eller skrive innlegg som ikke har noe med saken å gjøre.

Nettrollenes virkemidler kan være å bruke falske identiteter. De har sjelden noen agenda for sin trolling. Noen nettroll har glede av å grave i andres historikk for så å legge det ut i all offentlighet. 

Hvem er nettrollene?

VG hadde tidligere i sommer en stor story hvor de gikk i dybden for å finne ut hvem  nettrollene er.Hvem er disse som skriver så mye stygt? VG fant masse interressant. Kun et fåtall av nettrollene er i jobb,de fleste er uføretrygdede. Svært få har gjennomført videregående skole. De aller fleste av trollene hadde “Livets skole” som utdanningsplass. De er som regel single. De har “kampsaker” som barnevern,vekk med sosialismen,vekk med skatter og avgifter,de er ofte opptatt av dyrevern(!) og de er innvandrerfientlige…. 

De  viser ofte et påfallende hat mot sosialismen. Mange stemmer FrP.  Jeg får ikke deres syn til å stemme. Her er de negative til det velferdssystemet som er skapt i Norge,samtidig som de selv nyter godt av velferdssystemet. De er negative til alle politikerne på venstresida og kaller de sosialistiske svin. Samtidig som de mottar godene dette velferdssystemet har gitt dem… Ikke lett å skjønne disse trollene. 

I diskusjoner på nettet skal man vokte seg vel for å si i mot. Trollene er raske til å sjekke din Facebook-profil. Og profilen bruker de for å henge motstandere ut på nettet.

                                                                 

Jeg tror mange av nettrollene har opplevd mye vondt i livet. Deres internettatferd er en slags modus for å overleve,de vil ikke vise sårbarhet. 

Man ser   nettroll-atferd i diskusjoner på nettet. Men der er det veldig synlig. Alle tror jeg opplever litt trolling også på Facebook. Man tror man har bare venner på Facebook,men så oppdager man at det ofte er der man blir sterkt kritisert. Aner ikke hvor mange ganger jeg har fått tilbakemeldinger på at “du er altfor positiv til Helsevesenet” , “altfor positiv til NAV”…. Hvorfor gidder folk fortelle meg det all den tid det er mine opplevelser jeg refererer til? Skal jeg bruke Facebook til å svartmale   noe jeg ikke kjenner til?

                                                                       

Facebook er noe de aller fleste av oss er ganske avhengig av. Vi bruker Facebook for å følge med ,for å oppdatere. Vi legger ut statuser. Den siste tiden har jeg erfart at man skal være forsiktig med å legge ut statuser. For man stiller seg for hogg.  Legger man ut en status bør man regne med at den kan bli besvart. For de som svarer har ikke alltid innhentet fakta før det svares. I sommer la jeg ut følgende status: “med TT til Tøcksfors!” .Og få minutter etterpå var  de besvart med både oppgulp og uvitenhet. For jeg måtte da vite at å bruke TT til Tøcksfors hadde jeg ikke lov til! Hvor har de det fra? Jeg har utvidet TT og i det brevet stod det at jeg burde bruke det innsatte beløpet på turer kanskje med familie og venner. Og så forteller Facebook-oppgulpet at det har jeg ikke lov til. Hvorfor besvarer man en status når man ikke vet,man har ikke kunnskap? Er det for å være ondskapsfull?

Om jeg vil så kan jeg ta TT til Murmansk, bare jeg har penger på kortet. TT er en ordning som kan gis til personer som pga av sykdom eller funksjonsnedsettelse ikke kan bruke kollektivtransport. Jeg har også fått inndratt førerkortet pga alvorlig diagnoser. Jeg er rullestolbruker og har utvidet TT. Jeg er ikke blant de funksjonshemmede som har HC-bil. Det har  jeg fått avslag på. Avslag fordi jeg hverken er i jobb eller studerer,nei jeg er jo 100% ufør. Hvorfor kritiserer andre funksjonshemmede meg  som selv har HC-bil at jeg bruker TT-til Tøcksfors? De har biler eiet av NAV, men jeg fikk avslag. Er det da noe å legge seg bort i at jeg har TT? Ønsker de at jeg sitter hjemme døgnet rundt? Før man kommer med oppgulpet sitt bør man sjekke fakta.Selv det at jeg fikk utvidet TT fikk jeg kritikk for. Utvidet TT gis til rullestolbrukere og blinde/svaksynte. Men til meg sa en at det var urettferdig fordi ikke utviklingshemmede fikk det! Jeg er ikke utviklingshemmet. Og jeg vet at de utviklingshemmede som er rullestolbrukere eller blinde får denne ordningen…Jeg er ganske sikker på at utviklingshemmede får det de har krav på. 

I går la jeg ut en annen status. Det har seg sånn at jeg har fått tildelt et rehabiliteringsopphold nå i desember. Søknaden er nettopp sendt inn og svaret i går om plass så fort kom litt overraskende. Men det stod også i brevet at jeg kunne be om utsettelse på oppholdet om det ikke passet nå.Desember er en travel måned for meg .  Det er julespilling,julekonsert i kirken,,det er en hel uke med oppspilling til nyttårskonsert… Så jeg la ut en status om valgets kvaler. Og fikk omgående svar på statusen med “Du kan ikke få i både pose og sekk”! Nå reagerte heldigvis andre på dette oppgulpet.For det var stygt skrevet. Det ble riktignok fjernet av vedkommende ganske kjapt. Jeg skjønner ikke hvorfor angripe meg. Når man også skriver at man selv har søkt samme rehabiliteringssted men bare fått avslag så er det lov å tenke at vedkommende er litt bitter. Og litt lenger ned står det at de som får opphold der er tidligere innlagt Sunnaas Sykehus… Er det ren og skjær misunnelse at man får seg til å skrive sånn svada? Jeg kan ingenting for at vedkommende ikke har vært innlagt Sunnaas sykehus, jeg kan ingenting for at vedkommende har fått mange avslag på rehabiliteringsopphold.Det hjelper ikke å angripe meg på Facebook!

Jeg er på andre sosiale medier og opplever dessverre nokså ofte misunnelse. Jeg skjønner ikke at man kan misunne noen være seg utvidet TT eller rehabiliteringsopphold. Begge deler tilsier en alvorlig diagnose. Diagnosene hjerneblødning/CAA kan aldri forsvinne.

På sosiale medier kan jeg også oppleve at jeg fleipes med. Jeg skal visst ta en fleip som fleip. Men jeg som leser fleip og drittkasting er et menneske ,akkurat som deg som slenger nedsettende kommentarer og fleip. Jeg kan velge å lese sier du… Men da sier jeg ” du kan la være å skrive”….

 

Etter drittkastinga i går ble jeg oppfordret til å fjerne noen “venner”. Skal tenke på det. Men jeg tenker som så,at når man besvarer statuser med drittkasting går det bare utover de selv…Facebook er veldig gjennomsiktig! 

                                                               God ettermiddag!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg