Rehabilitering i mange kuldegrader og masse snø!

Da var nok en rehabilitering over. Og hvilken bra rehabilitering jeg har vært på! Denne gangen var rehabiliteringa  “intensiv rehabilitering for voksne over 30 år” / vinteropphold!

 Dette er ingen rehabilitering for folk som ikke er motivert for å trene. For her er det 3-5 treningsøkter hver dag.

 

 

Jeg har igjen vært på rehabilitering ved BHSS-Beitostølen Helsesportsenter. Her var jeg også i juli /august på sommeropphold. Ved utskrivningssamtale den gangen ga de utrykk for at de ønsket meg tilbake for vinteropphold for å se om jeg kunne ha utbytte av å finne flere aktiviteter for meg.

 

Grunnen til at jeg startet denne bloggen var at jeg for litt mer enn 7 år siden ble rammet av en stor hjerneblødning. Samtidig fant de ut at jeg hadde hatt multiple infarkts, bl a i hjernestammen. Tilsammen 3 infarkter ble funnet. Så ,med en megastor hjerneblødning og 3 hjerneinfarkter  ble jeg rådet til å blogge om hvordan leve med hjerneskader.  1 år etter bloggoppstart ble jeg igjen akutt syk . De mistenkte nytt infarkt, men endte opp med hjertesvikt.  Da jeg på nytt ble utredet ble diagnosen CAA stilt og noe hjertetrøbbel. CAA er Cerebral Amyloid Agniopati og er en sykdom som kan ramme etter hjerneblødning. I dag er det den sykdommen legene frykter mest og som KAN gi meg redusert livskvalitet. Så jeg lever forsiktig. Når det gjelder hjertet så er det under kontroll og jeg har en svært hørbar bilyd over hele hjertet!

Jeg lever  og nyter hvert sekund! Jeg har fått et veldig anderledes liv siden jeg aldri mer blir i stand til arbeidslivet. Jeg er også for all tid nektet førerkortet tilbake, til det er hjerneskadene for store. 

De siste 7 årene har vært fylt med masse sykehusinnleggelser og rehabilitering. Jeg er takknemlig for all rehabilitering jeg har fått. Men samtidig er jeg nok også en veldig lett bruker å ha på rehabilitering for jeg er ekstremt treningsmotivert.

De siste ukene har jeg som kjent tilbrakt på Beitostølen. Det har vært en flott opplevelse. For jeg har opplevd skikkelig vinter. Mange,mange kuldegrader og veldig masse snø!

            

           

    

         Et rehabiliteringsopphold starter med at man setter seg noen mål.  Mål som helst bør være gjennomførbare, ikke urealistiske. 

Ved dette oppholdet hadde jeg et team rundt meg.Lege,sykepleier,fysioterapeut og idrettspedagog. Målene mine var  langrenn og bedring av svømmeferdigheter. 

En av de første dagene fikk jeg tilpasset skisko,ski og staver. Skiskoene var av typen kombi, sånn at de støtter godt rundt ankel.  Jeg hadde ikke hatt på skisko etter hjerneblødningen  og så nok alle mest “møkka full” ut den  første gangen jeg prøvde det ut.  Skistativ ble først prøvd men det syntes jeg var ubehagelig. Dessuten var det veldig tungt. Så da ble det staver. Det er alt annet enn enkelt å gå på ski med nedsatt førlighet/lammelser hele venstre side. Men etter hvert klarte jeg å komme meg noe fremover….Balansen min er veldig dårlig… Men med oppmuntrende ord fra idrettspedagogen kom jeg meg da frem i det flotte skisporet.

                     

                    

Dagen starter tidlig på BHSS. Frokost er kl 8 .

              

ja              

 

           Timeplanen kan se slik ut:

            

              Ja, det er også trening på lørdag,mens søndag er treningsfri. 

           Jeg fikk være med på hundekjøring. Det var en flott opplevelse. 

              

              

              

               

 

            Noe  annet jeg var med på var kanefart. Det var ikke BHSS som arrangerte det men en lokal bonde. Prisen var 200 kr pr pers og det var det virkelig  verdt. Fin opplevelse var det virkelig.  

                                  

 

                                  

                             Det er også mulighet for å melde seg på hobbyaktiviteter på kveldstid.

                   

        Aldri prøvd glass før, men klarte å lage smykke og øredobber!

           

      krus og elefant! Fra forrige rehabilitering laget jeg gris og ku så nå har jeg snart hele dyrehagen!

 

Denne rehabiliteringa var flott. For meg var det en stor opplevelse med masse snø og kuldegrader. En av de største opplevelsene var da hele gruppa var ute og spiste en kveld oppe i Beitostølen sentrum. Jeg valgte å bruke crosseren for å komme meg dit. Da jeg på kvelden,ved 23-tida dro fra restauranten, var det 25 kuldegrader. Den opplevelsen å kjøre crosser ute alene i 25 kuldegrader var så enorm. Helt stille ute i en fantastisk natur!

                              

      Alt er bra på BHSS. Maten er veldig sund og god. En dag i uka er “grønn dag”.   

Jeg har ingenting å utsette på rehabilitering ved BHSS. Jeg har vært på mye rehabilitering de siste 7 årene og mener at BHSS er det absolutte beste stedet. Men det er best for de som har kommet veldig langt i sin rehabilitering og som er treningsmotiverte. For dette er stedet hvor fysisk trening er lagt helt tilrette. Man lever nesten som toppidrettsfolk,hvor søvn,spising og trening er det som preger dagen.

                              

Jeg vil tro at rehabilitering ved BHSS er blant de dyreste. Jeg føler jeg er kjempeheldig som har vært 2 ganger ved dette unike stedet. Derfor ble jeg litt overrasket da jeg observerte at noen klaget på madrassene. Hvorfor? Fordi her er de opptil 4 uker i flotte omgivelser, de kan tilbringe timer hver dag i bakkene ,utstyrt med heiskort. Nesten 4 uker på fjellet …. og så klager de på madrassene! De kunne ved ankomst ha bedt om annen madrass, for man kan låne en mengde med alt fra stoler,heiser,andre hjelpemidler og madrasser. Jeg synes man skal utvise noe takknemlighet, ikke klage. Jeg vet også at det har kommet klager fra barnefamilier ang maten, og da lurer jeg virkelig på hva folk er vant til. For på BHSS er maten flott.

Jeg håper å komme tilbake hit ved en senere anledning. Stedet passer meg utmerket. Jeg ble også kjent med nye folk, og planlegger besøk både på Nord-Vestlandet  og Trønderlag.

 

                                                     

 

                           Ønsker en fin ettermiddag/kveld til lesere av bloggen!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg