Sola skinner på meg!

For noe tid siden ble det søkt liggesykkel til meg. Jeg trodde det ville ta lang tid og jeg var forberedt på avslag. Men neida,fikk nettopp beskjed om at søknaden min om aktivitetshjelpemiddel er innvilget. Og som begrunnelse er det oppgitt at jeg har en vesentlig og varig nedsatt funksjonsevne som gjør at jeg IKKE kan delta i sport og aktiviteter uten spesialtilpasset utstyr. Og så oppgis det at jeg oppfyller vilkårene…

Det er tragisk at jeg ble så skadet men det er flott for meg at jeg får medhold i at jeg er så skadet at jeg trenger spesialutstyr.
For denne sykkelen vil gi meg nye muligheter for god trening for meg.Og jeg ser frem til mange fine turer på sykkelen.

                            

 Dette er sykkelen! En Kettwiesel Heinzmann liggesykkel.Den sykkelen jeg får er helt lik den som er avbildet bortsett fra er det som er på venstre side(gir) blir satt på høyre side. Dette fordi min venstre arm ikke fungerer noe særlig. Jeg har prøvd ut denne sykkelen ved Beitostølen BHSS sammen med fysioterapeut/idrettspedagog. Den vil ha hjelpemotor men farten vil være redusert pga min skade.

Jeg har hatt besøk her jeg bor av ergoterapeut og forhandler av sykkelen, jeg har fått mange gode råd om hvor og hvordan sykle. Det som  blir forandring fra å bruke rullestol er at jeg  ved syklig på liggesykkel regnes som syklist. Og skal sykle på  høyre side. Med rullestolen regnes jeg som gående og skal være på venstre side! 

Sykkelen har en pris på litt over 100 000 kr og jeg må selvfølgelig betale egenandel.

Da jeg fikk crosser`n for ca 7 år siden var det litt vanskelig å sette seg i den.  Den er stor og alle ser at i den sitter det en som er skadet.Men jeg fant fort ut at med crosser`n kom jeg overalt. Så da glemte jeg fort det leie med å sitte i rullestol. Det er ikke få mil crosser`n har kjørt. Jeg har vært på mange fine turer rundt i nærmiljøet. Det som er litt morsomt er at kommunen vet at jeg er mye ute med rullestolene.Jeg er ute daglig. Jeg bor jo på et lite sted så det er lett å se meg. Den nye sykkelen vil jeg også bli sett mye med. 

Nå har jeg mye å drive med på fritida. All den tiden jeg brukte på arbeid før jeg ble alvorlig slagrammet kan jeg nå  bruke på trening og sykling. Og janitsjar`n og frivillig arbeid. Jeg kommer ikke til å kjede meg!

                                                           

                                                

 Nå er sommeren i anmarsj og vi begynner å få lyse  fine dager. Jeg gleder meg til sykkelturer i sola. Jeg er heldig som både får sykkel og opplever at sola skinner både med sykkel og fint vær!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg