Da er liggesykkelen i hus!

I går fikk jeg melding fra min ergoterapeut “gjett hva jeg har her”, og bilde viste liggesykkelen som jeg har ønsket meg en stund. Hun ringte meg like etterpå og fortalte at sykkelen hadde ankommet. Jeg befant meg i Askim (på trening) og sa at jeg skulle kjappe meg hjem med crosser`n og ta taxi opp til henne for å hente sykkelen. Og da sykle den hjem…

 

                     

                     

                Sykkelen er helt utrolig bra. Å sykle den hjem gikk veldig greit.

Jeg har jo syklet samme type sykkel på BHSS(Beitostølen Helsesport Senter) . Det var der den ble utprøvet. Jeg fikk vedtak på sykkelen, betalte inn egenandel og så kom sykkelen i går. Prisen på sykkelen fra forhandler er 101.38 kr og 75 øre! Det er en spesialsykkel, tilrettelagt for meg som har nedsatt styrke hele venstre side. Den har hjelpemotor og kan ha en hastighet på 25 km. Sykkelen er et aktivitetshjelpemiddel. Det betyr at jeg nå har mulighet til å sykle som alle andre og holde meg i aktivitet med mine premisser. 

Jeg trener mye. Tirsdag var jeg på egentrening og bassengtrening. Bassengtreninga denne gangen la hovedvekt på balanse. Vi fikk 2 marker hver og skulle plassere de under hver fot.  Det er kjempevanskelig… Så etter en stund løfte en og en fot med marken liggende fast. Det er effektiv trening for å bedre balansen.  På slutten av treninga var det ei som spurte meg “Tove , skal vi ta 50 reka”? Reka er en øvelse hvor man setter begge bena i bassengkanten,har strake armer og slenger så bena ut og bak. God mageøvelse, Jeg tok mine 50 og takket henne for å pushe meg.

Torsdag hadde jeg samme type bassengtrening. På slutten av treninga tok jeg 50 reka, helt problemfritt.  Og siden det gikk så greit tok jeg 50 til. 100 X reka er jeg veldig fornøyd med!

 

Jeg trener mye styrke og kondisjon. Jeg trener apparater og basseng. 4-5 ganger i uka. Jeg trener også i blant i helgene.  Jeg har erfart at til mer jeg trener til bedre fungerer jeg. At jeg nå også begynner med sykling er bare artig. 

I de årene jeg var med i 2 stk slagforeninger kan jeg ikke huske at trening noen gang ble snakket om.Men trening er det aller viktigste for oss som har fått nedsatt funksjonsevne.Trener vi ikke ender vi opp med kontrakturer. Og det er vondt…Jeg har trent helt systematisk disse 7 1/2 årene. Alt for å unngå kontrakturer. 

                                         

Det var godt med en sykkeltur i kveld. Tror jeg skal gjøre det til en vane å sykle en tur hver kveld.  For denne sykkelen er jeg veldig takknemlig for. Jeg ante ikke om jeg ville få vedtak på den, men hadde gode begrunnelser for hvorfor. At NAV ga meg vedtak er jeg fornøyd med, de viser til i vedtaket  at jeg oppfyller alle kravene grunnet stor og vedvarende skade. Og så tenker jeg også at man får ikke  et positivt vedtak om man ikke er fortjent til det…

 

 

 

                                                           

 

 

 

     

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg