Når barn ikke får velge…

Jeg har jobbet mye med barn. Jeg har alltid vært opptatt av at barn skal ha det bra. Jeg leser ikke barnevernssaker og sluker  heller  ikke rått det som står i media. Jeg vet at den ene parten fritt kan uttale seg mens den andre parten har taushetsplikt. 

Den siste tiden har jeg lest mye om Anders Torp. Han snakker også om barn som barnevernet kanskje burde sjekket.  

Vi snakker om barn som vokser opp i et fundamentalistisk miljø. Vi snakker om barn som vokser opp i lukkede sekter/menigheter. Vi snakker om barn som blir påtvunget et religiøst miljø hvor de ikke får utviklet en kritisk sans for å velge,eventuelt velge bort.

Vi snakker om barn i islamske miljøer,barn i pinsebevegelsen,barn i Jehovas vitner , mormonkirken og andre lukkede samfunn. 

 

Anders Torp er sønn av Jan-Aage Torp. Jan-Aage Torp er pastor i den frikirkelige Pinsemenigheten Oslokirken som gjenoppstod i juli 2013 under navnet Restoration Oslokirken. 

Anders Torp forteller om en oppvekst i et religiøst samfunn som virker skremmende. Å høre han fortelle gjør noe med deg…Han forteller om frykten for djevelen og helvete. Han forteller om demonutdrivelse…Han forteller om barn som fratas valget om å få velge selv , som fratas friheten. Han forteller om å vokse opp i et miljø hvor man lærte at homofili var synd . “Elsk den homofile men hat hans handlinger ” sier noen sekter. Skal man lære barn at noe mennesker er mindre verdt fordi de har blitt glad i en av samme kjønn? I et intervju sa Anders Torp også noe om at disse fundamentalistiske sektene har et forsnevret syn på seksualitat. Sex skal høre ekteskapet til. Og seksuelle lyster før ekteskapet er forbundet med synd….Små barn og tenåringer læres opp til at onani er synd. Hvordan kan foreldre i disse menighetene/sektene lære sine barn sånt? Skal ikke barn få vokse opp til å være frie og trygge mennesker?

Jeg mener at det begås overtramp av foreldre som lar barna vokse opp i disse miljøene. Barna tråkkes på…Barna får IKKE velge selv.

“Religionsfriheten skal sikre menneskers rett til å praktisere egen religion. men den skal ikke sikre voksnes rett til tvinge eller true religion på barn”. 

Jeg kjenner til barn som hver søndag tilbringer 3-4 timer på religiøse møter. Riktignok er noen av møtene tilpasset barn. Men barn bør få være ute å leke med andre ,ikke tilbringe timer på en stol.Jeg sier ikke at det handler om dårlige foreldre for det er det absolutt ikke. Men det er foreldre som har tatt et valg som kan sette store sår i et barnesinn.

Jeg tilbrakte et par år i en sånn menighet. Jeg hadde heldigvis guts til å komme meg unna, til å hoppe av fra det som jeg kaller galskapen. I dag , ca 40 år senere vet jeg at jeg tok et riktig valg. 

                                         

 

Den veldige varmen er over og vi har fått litt mer behagelige temperaturer. Fredag var det et voldsomt vær her

                                                                                                   

                                                                   Og gangveien så plutselig sånn ut….

                                    Noen dager før uværet var jeg i begravelsen til denne flotte jenta

                                      

                                       

                                     

                                     bygda sørger…

 

                                       

                                 og her er linselusa (Dagbladet)

   

         

                I helga feiret jeg bursdag. Ikke noe rundt tall så feiret i det små…

                                   

 Ble middag på Sifa,tyrkisk restaurant. Veldig god mat.

                               Om 2 år har jeg rundt år. Jeg feiret aldri 50 år fordi jeg syntes det var så gammelt. 4 mndr senere lå jeg dødssjuk på nevrologisk avdeling.

 I alle disse årene etterpå har jeg  hatt en lang reise for å komme tilbake til et verdig liv. Det er mange mennesker jeg kan takke for den formidable fremgangen jeg har hatt. Og om 2 år inviteres de som har hjulpet meg til en skikkelig bursdagsfeiring. Stedet er valgt og jeg har dyktige folk til å hjelpe meg. Temaet blir musikk og livet!

 

                                                  

                                                         Ønsker lesere av bloggen en fin ettermiddag!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg