Juletur til Krakow!

 

Nettopp vært noen dager i Krakow,Polen. Det var 4.gang etter hjerneblødningen jeg har tatt fly for noen dager i Krakow. Krakow er et flott sted å reise til.Historisk ,men også et eldorado for shopping!

Jeg pleier som regel å fly med Norwegian fordi de er veldig gode på rullestol…

Men denne gangen passet det ikke med Norwegians avganger så etter et tips søkte jeg avganger med det ungarske flyselskapet Vizzair. De hadde også både avganger og ankomster som passet utmerket.

 

 

Jeg hadde bestilt “assistanse” og fikk utmerket hjelp på Gardermoen. Innsjekking gikk veldig greit og jeg hadde med papirer som fortalte om at den elektriske rullestolen hadde et gel-batteri. Alt gikk greit helt til avgangstid. Da kom en fra flycrewet og sa at det var problemer med at stolen min hadde gelbatteri og at de var usikre på hvordan det skulle kobles fra. Noen telefoner og til slutt  var de sikre på at alt var ok. Men da hadde usikkerheten vedrørende gel-batteri  utsatt fligthen med 45 minutter….Nokså irriterende fordi gel-batteri er nokså vanlig,så merkelig at Gardermoen ikke løste dette kjappere. Men vi kom oss av gårde og hadde en fin flight.

Datter og jeg,som var på denne jenteturen hadde på forhånd bestilt taxi-transport til hotellet. Og det fungerte veldig greit.

Vi hadde booket plass på Grand Sheraton hotel  som er et 5-stjerners hotel og ekstremt flott. Det var tredje besøk på dette hotellet.

 

Hotellet ligger  med kort vei til Mariakirken og Markedsplasen og helt ved Wavel-slottet.

 

 

Hotellet har fine rom og det er både svømmebasseng og treningsrom der.

 

Det serveres utmerket frokost og hotellet har flere restauranter.

En kveld spiste vi ved hotellets “fotball-restaurant”. Maten er meksikansk.

 

 

Shopping var målet for turen og Galeria Krakowska er et imponerende stort og flott kjøpesenter.

 

Bilder fra turen:

 

 

Krakow er en flott by og vi hadde det så fint der. Alt fungerer bra. Og for meg som må ha assistanse på fly så fungerte alt bra i Polen. Men lite fungerer på Gardermoen når man er rullestolbruker. Ved hver eneste tur så opplever jeg problemer som består av venting og atter venting.

Først var det turen til Krakow hvor vi ble 45 minutter forsinket fordi ting ikke fungerte. Men verre var hjemreisen. Da vi var i lufta ble det ringt fra flyet og gitt beskjed om at de hadde med en rullestolbruker i elektrisk rullestol. Det ble også ringt da flyet var landet. Men flyet ble tømt for passasjerer og der satt jeg igjen sammen med crewet. Jeg ble enten glemt eller så var det noen som ikke gjorde jobben sin. Etter mer enn en time kom det så transport til ankomsthallen men ingen rullestol… Den hadde de glemt ute på flystripa…Etter veldig lang ventetid kom det en kar som skulle koble gelbatteriet. Det er noen koblinger som skal settes på. Og da det var gjort gikk rullestolen hverken fremover eller bakover. Men den gikk rundt og rundt , rundt sin egen akse!  Så  han som skulle koble måtte legge seg på bakken for å koble på nytt.Men denne gangen assistert av min datter som nå klarer å fikse koblingen selv.

 

Turen til Krakow var kjempefin. Alt fungerte veldig bra bortsett fra Gardermoen. Der fungerte lite.. Jeg er tvilsom til ny reise til og fra Gardermoen for når det gjelder elektrisk rullestol har jeg aldri opplevd annet enn problemer. Så merkelig at det fungerer ved andre flyplasser, f eks Krakow, JFK New York, Las Palmas…..

Men Krakow og Polen er et flott sted å reise til. De aller fleste polakker snakker godt engelsk. De er vennlige,inkluderende,høflige og svært hjelpsomme.

En tur til Krakow kan absolutt anbefales. Men ikke Gardermoen om du er rullestolbruker…

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg