Ateist med sommerferie i Norge!

Pandemien går sin gang men vi i Norge har vel kommet nokså greit fra det.Selv om det fortsatt vil dukke opp smitte  da. Men landet har en ledelse som tross av at dette har kostet noen statsbudsjett så har vi da unngått tilstander som Sverige.Det betyr at vi i år må feriere i Norge.

Men har først lyst til å skrive om hvor jeg står sånn religionsmessig… Og grunnen til at jeg nevner det er at jeg den siste tiden har opplevd noe press for at jeg helt åpent oppgir at jeg er ateist.Dette gjelder tilbakemeldinger på Facebook. Jeg ble av en Facebookvenn tilskrevet dette  :”ateister mister den gleden som jeg(vedkommende er kristen/sekt)  og mange kristne har ved å ha kontakt med Jesus hele tiden og vi får opplyst av Ham og får svar og hjelp på våre bønner fra Ham. Jesus kan også helbrede sykdommer  på samme måte som Han gjorde da Han vandret her på jorda”. “… jeg synes det er et problem at ateister ikke får oppleve alt dette”…  det er et problem for ateister ikke har en gudstro”… “pga min nestekjærlighet og omtanke for mine medmennesker og også for ateister, ønsker jeg at ateister kunne få oppleve det samme som jeg har opplevd”…

Jeg ble ganske forbløffet da vedkommende skrev disse setningene til meg. Jeg er åpen ateist, legger ikke skjul på ta jeg absolutt ikke tror på noen Gud. Det virker som om vedkommende ikke skjønner at mitt ønske om å være ateist er en vel gjennomtenkt avgjørelse som jeg tok for mer enn 40 år siden. At jeg for 10 år siden ble dødssyk og overlevde mot alle odds har ikke gjort meg noe “kristen” i det hele tatt. Jeg er takknemlig for de dyktige leger som reddet livet mitt. Da jeg ble utskrevet fra  nevrolgisk sengepost og til videre rehabilitering sa  nevrologen til meg ;” jeg var i mottak da du kom inn. Jeg så CT-bilde av hodet og tenkte ” så stor blødning på en så ung dame”. “Men så klarte du dette som ved et mirakel”…

Jeg overlevde noe jeg ikke skulle overlevd og jeg er ikke troende! Mange dypt kristne blir dødssyke som meg men overlever ikke…

Jeg er veldig glad for at jeg overlevde og at jeg hele tiden har skjønt at jeg måtte trene meg tilbake. Jeg har etter  evne prøvd å gjøre det beste ut av situasjonen, det å bli alvorlig skadet av en aneurisme i hjernen som sprakk. I dag, nesten 10 år etter, synes jeg at jeg har klart meg strålende!Men noen synes visst å mene at jeg mangler Jesus i mitt liv. Jeg vet ikke hvorfor vedkommende holder på sånn.At han ikke vil godta at jeg er både glad og trygg som ateist skremmer meg litt.  Man bør ha sånn omtanke for medmennesker at man  møter de med respekt om de ikke skulle inneha samme livsyn som seg sjøl…Og jeg har et veldig bra liv både som alvorlig slagrammet og ateist!

 

Denne sommeren blir her i landet og det ser jeg frem til egentlig. Det er så mange fine steder å reise til. Opprinnelige planer om ferie i utlandet har blitt forandret. Nå planlegger vi å reise til Bergen og deretter en tur til Stryn for å besøke ei venninne. Allerede fått noen tips om steder og reise med god tilgjengelighet for en rullestolbruker.

Her var vi på roadtrip og fant en koselig  restaurant med berømt fiskesuppe.

 

 

 

Fra Hankø…

 

Denne sommeren kommer til å bli annerledes for mange av oss men landet vårt har så masse vakkert å se.

 

Er viktig å glede sg over de små ting. Man blir vel ikke så veldig mer lykkelig av å tilbringe ferien på lange utenlandsreiser heller. Viktig å ta vare på de små ting.Pandemien har vist oss at vi må innrette oss. Vi kan ikke lenger reise som vi vil. Kanskje vil det ta flere år før vi kan reise utenlands igjen….

Å streame konsert har jeg aldri vært med på før. Neste tirsdag streamer vi. Det blir spennende…

Vi har et bra program som sendes kl 20…

 

Det ble ingen normal 17.mai for noen av oss. Men sånn er det bare når virus herjer.Så får vi heller glede oss til neste 17. mai.Og til min FB-venn som er fortvilet over min ateist-tro vil jeg bare håpe at han kan glede seg over livet , ikke bruke tid på å gruble over oss som ikke finner noen mening i Jesus og Gud…

 

 

 

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Hei
      Jeg hoppa litt i stolen over dette som denne facebook-vennen har sagt til deg. I slike stunder forstår jeg ateister himla godt. Men så er greia: Jeg er prest i Den norske kirke. Lever av å forkynne. Men i møte med mennesker som tenker og trur annerledes enn meg, husker jeg at jeg har to ører og bare én munn. Lytte. Et hvert menneske er et levende menneskelig dokument. Jeg møter mange religionsofre i sjelesorg. Like rystende hver gang….Dine erfaringer har gjort deg til den du er. Takk for at du deler og viser at du framstår som vinneren i situasjonen din.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg