Det gale vannvidd!

Nye året er godt i gang og jeg har startet nyåret med vanvittige mengder trening. Hvorfor? Nei, har vel ikke noe godt svar på et. Men jeg trigges veldig av trening og har jo selvsagt erfart at ved masse trening har jeg fremgang.

 

I fjor syklet jeg 240 mil. Det var 40 mil mer enn planlagt. været den siste tida har gjort at jeg planlegger å starte sykkelsesongen tidlig. Muligens starter jeg mandag. Og målet er 300 mil i sommer.

Sist onsdag var jeg på nok en 3-mndr kontroll. Hjertet,blodtrykk og blodsukker er utmerket. Jeg har i alle disse årene etter hjerneblødningen/hjerneinfarktene hatt en del forbud. De første  årene totalforbud mot å fly. Men gradvis har forbudene blitt mindre. Onsdag var legen min strålende fornøyd med helsa mi, han  sa blant annet at jeg er flink med diabetesen. Kostholdsforandringen har gitt meg et vekttap på 20 kg. Og jeg vil bare fortsette å tape vekt. Ved siden av kostholdsendringen har all trening økt veldig. Jeg trener nå 7 ganger i uka bassengtrening som er trening under ledelse av fysioterapeut. Det er lagt vekt på kondisjon,styrke og balanse og jeg trener også mye tabata. Tabata er en intervallpreget bassengtime med masse energi og energisk musikk. Vi jobber under høy intensitet i 20 sekunder med 10 sekunders pause,dette repeteres i 3 eller 4 minutter. Tabata er kjempegøy!

Men så er det der hvor galskapen kommer inn og det er når jeg egentrener i basseng. Der har jeg satt noen mål som er det glade vannvidd! Hver dag på trening legger jeg inn 200 reka. Reka er en mageøvelse som er bra for rygg og mage. Vi tar vanligvis 15-20 reka under trening. Men på egentrening tar jeg 200 hver gang. Så ukesmålet er 1000 reka! Jeg tar også 100 spensthopp i tillegg,dette er bra for rompe! Jeg sykler også en del på treningssenteret og tar alltid en hel runde på alle apparatene(10 stk) hvor jeg nå klarer motstand 10/12!! Trening er gøy, men jeg innser at jeg er litt vel ivrig. Legen min er veldig fornøyd med all treninga og jeg mistenker kanskje at han har googlet meg litt….Så når jeg sa at målet i sommer er 300 mil på liggesykkel  var han veldig fornøyd! Flyforbudet er delvis opphevet, men jeg skal ikke fly med flere mellomlandinger. På spørsmål fra meg  om det er tilrådelig at jeg flyr til Dubai sa han ja…

Kostholdsendringa har nå fungert i et år og jeg spiser sunt og godt.

Frokosten min består alltid av havregrøt med litt blåbærsyltetøy og friske blåbær. Knekkebrød er fullkorn med sunt pålegg og frukt. Jeg har mellommåltid for å ha et stabilt blodsukker og spiser da som regel yoghurt uten sukker.

Her er fra lunsjen i går. Vi handlet i Sverige og var innom et sted for lunsj.

 

I kveld spiste vi bakt potet med masse tilbehør

 

Pga diabetes lager jeg all mat fra bunnen av. Jeg mener selv at jeg er nokså flink til å lage mat

Her har jeg laget krydra kjøttboller

 

Før hjerneblødningen trente jeg aldri, ikke spiste jeg sunt heller. Men så var skjebnen litt hard mot meg. Men jeg er ikke den som  gir opp og takler de utfordringene livet har gitt meg på en grei måte. Selv om treninga har  blitt det glade/gale vannvidd så trives jeg godt med det.

 

 

Ha en fin helg!

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg