Fra 2XL til L!

Nytt år og nye muligheter! Et helt nytt år ligger foran oss og jeg er litt  i gang med planer for året. Litt skal skje. Den varme starten på året gjør at jeg lurer veldig på når sykkelsesongen kan starte. I fjor startet jeg 6.april

Muligens kan jeg starte tidligere i år. Om ikke snø og kulde dukker opp omsider.Jeg håper på en veldig vinter, men det ser vel litt dårlig ut. Noen mål for årets sykkelsesong har jeg ikke satt meg enda, jeg får vente å se…Men 300 mil må jeg da klare fra f eks 1 april  og frem til jul .Hvor jeg skal sykle må jeg også finne ut av…

 

Det er litt rart med all denne syklinga og også treninga.Men hadde det ikke vært for hjerneblødningen hadde jeg neppe trent. Skal være ærlig på det. Eneste årsak til at jeg trener såpass mye er for å holde nye slag unna. En stor hjerneblødning,3 hjerneinfarkter og hjernesykdommen CAA(Cerebral Amyloid Agniopaty)  er årsaken til at jeg trener. Jeg har nokså dårlige odds, blodgjennomstrømningen i hjernen er dårlig.Men jeg prøver å leve akkurat sånn som leger anbefaler. Trening og sunt kosthold.Da jeg fikk diabetesdiagnosen i februar 2019 var det egentlig ganske så greit. Jeg la om kostholdet og så begynte kiloene å forsvinne. I dag var jeg på senteret og fikk se et godt tilbud på en boblejakke. Så jeg prøvde jakka og til min store overraskelse hadde jeg gått fra str 2XL til L..Det er en del kg som har forsvunnet. Det meste av tøyet mitt er for stort. Jeg har kjøpt noe nytt men tenker at her vil kiloene fortsette å prelle av så jeg kjøper kun det som er helt nødvendig. Legen min kommer til å legge om kostholdet mitt etter hvert når han ser at vekt/kosthold er stabilisert.Og at diabetes er helt fin..

Denne jula la jeg absolutt ikke på meg et eneste gram, gikk vel heller en del gram ned… Men kostholdsmessig led jeg ingen nød selv om julens mange fristelser måtte jeg unngå.

 

Dagens trening var bra. Jeg gjennomførte hele programmet i kondisjon/styrke og disse apparatene passer meg utmerket. Jeg bruker ca 2 timer på hele programmet men etter den treninga hadde jeg bassengtrening under ledelse av fysioterapeut. Rett før bassengtreninga tok jeg 200 “reka”, som jeg brukte ca 40 min på. Jeg må passe på å ta pauser pga pulsen ikke må bli for høy. Men gal som jeg er så satte jeg meg et ukemål. I løpet av denne uka(avsluttes lørdag) skal jeg klare minst 1000 reka. Reka er en mageøvelse hvor man tar fart  og med strake ben igjen når bassengkanten(klarer ikke helt å forklare øvelsen). Men effektiv er den…Så 200 reka i 5 dager og målet er nådd! Dette er i tillegg til all annen trening.

 

Denne uka her er jeg også opptatt med oppkjøring til årets nyttårskonsert. Den går av stabelen på fredag kveld i kulturhuset og frem til da øver vi hver kveld.Det er veldig gøy. Både sønnen og kommende svigerdatter er med og spiller i janitsjar`n. Så her er vi korpsnerder hele gjengen.

En nyttårskonsert  er veldig krevende men også utrolig artig. Er vel 6.gang jeg er med.

 

 

Nyttårsaften var koselig og det er alltid spennende å tenke over hva det nye året vil bringe.  For det handler ikke bare om kosthold og trening.

Denne sommeren skal jeg også feire 60 år. Men selv om jeg er nokså merket av en stor hjerneblødning så føler jeg meg ikke som “snart 60”.  Men feires skal det og planlegginga er godt igang. Festen skal holdes på et dertil egnet sted og har god akustikk. Dagen skal feires med temaet “livet og musikk”. Jeg overlevde noe jeg ikke skulle overlevd og er takknemlig over livet. Jeg er også takknemlig for måten janitsjar`n har hjulpet meg tilbake til et verdig liv og holder festen for dem. Janitsjarn`n er en herlig gjeng bestående av korpsnerder i sin beste alder. Vi er nerder , viss seksuel fantasi kan  bestå av lange trommemarsjer eller skalaen forlengs og baklengs….Litt fleip ,men korps er gøy. Så 60-års dagen blir feiret hvor janitsjar`n skal spille noen marsjer og resten av tida blir fest og god mat. På denne festen skal foruten janitsjar`n også endel taxisjåfører( de har kjørt meg i 9 år) inviteres. Mange av de har jeg blitt godt kjent med og har mange på FB. Så  skal en del trenigskompiser og venner inviteres.

Familien skal inviteres på selveste bursdagen og skal holdes  her hjemme. Jeg gleder meg til å feire bursdagen. Jeg feiret aldri 50 år, syntes det var så gammelt. Få måneder etter 50 årsdagen kjempet jeg for livet mitt og da jeg våknet opp var det iført bleie og nettingtruse ,med overvåkingsutsyr og masse slanger. En ekstern pacemaker hadde jeg også… Men ukrutt forgår ikke så lett så snaue 9 år senere er jeg klar for 60 år.

13.desember 2020  blir det jo også en slags feiring, da er det 10 år siden hjerneblødninga. Så fint at jeg har mye å feire og å glede meg over. Livet trenger ikke stoppe med en stor hjerneblødning men man blir ekstra glad over livet som gir mulighet for å feire og å leve. Livet er flott.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg