Mer rehabilitering?

Høsten er i anmarsj og jeg har hatt en fin sommer. Målet jeg satte meg tidlig i sommer “200 mil før jul” har  jeg nådd!

Bildet viser hva jeg hittil har syklet men her må 100 mil trekkes fra fjoråret. Så siden 6.april-19.august syklet jeg 202 mil og er veldig fornøyd med at jeg klarte målet jeg satte meg i veldig god tid. Jeg har syklet ca 2.5- 5 mil hver dag for å klare målet. I fjor måtte jeg sykle til langt ut i oktober for å klare målet på 100 mil men jeg begynte ikke å sykle før 15.juni. Og for å klare målet måtte jeg iblant sykle med ulltøy. Det ville jeg unngå i år,derfor har jeg syklet lengre distanser.Det er gøy å sykle liggesykkel og jeg har truffet så mange hyggelige syklister. Jeg kommer til å fortsette syklinga så lenge været tillater det. Men sykler nå uten mål. Er litt hekta på dette med sykling så flere mil blir det garantert.

Liggesykkelen ble utprøvd under et rehabiliteringsopphold ved Beitostølen Helsesportsenter (BHSS). for ca 2 år siden. Det har vært viktig for meg å bruke sykkelen masse sånn at kommunen min har sett at den er i bruk og at jeg har god nytte av den. For det er jo heller  ingen tvil om at jeg har kommet meg enormt. All rehabilitering jeg har hatt har gjort at jeg i dag fungerer veldig bra. Siste innleggelse ved Sunnaas sykehus i juni konkluderte også med at jeg trenger ingen mer oppfølging fra Sunnaas. 7 innleggelser og masse annen rehabilitering har hjulpet  meg på vei mot et verdig liv! Dvs,hva jeg anser som et verdig liv.

I dag fungerer jeg veldig bra med masse aktiviteter. Og spørsmålet jeg har stilt meg er om jeg skal søke ytterligere rehabilitering ved BHSS. Jeg har kommet så langt i min rehabilitering at det eneste som passer for meg er BHSS. Jeg har hatt 2 fine opphold ved BHSS,et sommeropphold og et vinteropphold. Sykkel ble prøvd ut og ved vinteropphold ble det ski. Helt ærlig,jeg har aldri likt å gå på ski. Jeg har kjørt noe alpint men ser ikke det som noe særlig utfordring nå med relativ dårlig balanse. Rehabilitering ved Beitostølen er nok den dyreste rehabiliteringen man kan være på og jeg mener man er veldig heldig når man får tildelt opphold der.Da bør man sette pris på det og trene mye. Ved begge mine opphold der har jeg trent mye. Jeg har kontakt med flere av de jeg var på rehabilitering med og blitt spurt om vi skal søke nye opphold sammen. Og jeg har tenkt og tenkt..Og har kommet frem til at jeg IKKE søker noe nytt opphold. Jeg er nok mettet på rehabiliteringsopphold og opptatt av å leve livet  som normalfungerende. Jeg vil alltid være funkiss/funksjonshemmet men trenger ikke lenger denslags opphold. Jeg mestrer godt livet som funkiss. Jeg har et stort nettverk og nok av aktiviteter hver eneste   dag.

Her er jeg på trening ved Friskhetssenteret og det høljer skikkelig på utsida.Da er det godt å trene! Jeg trener basseng 4 ganger i uka under ledelse av fysioterapeut. Jeg trener mye i helsestudio. Jeg sykler hver eneste dag så lenge været er ok. Og jeg sykler laaangt…

Jeg mener at behovet mitt for mer rehabilitering ikke lenger fins. Jeg trenger ikke denslags opphold lenger. Jeg er opptatt av “veien videre”.

En ny hobby er å lage mat. Jeg har aldri likt å lage mat. Men ble noe mer opptatt av matlaging da jeg fikk hjerneblødning og flere hjerneinfarkter.Da ble jeg noe mer opptatt av å spise sunt..Men da diabetesdiagnosen var et faktum i februar fikk jeg veldig interesse for å lage mat. Jeg må nå holde meg unna sukker,pasta,poteter osv.

Her lager jeg malaysisk gryte med masse gode smaker. Kokos og kokosmelk,8 hvitløksfedd og 4 chili m/frø bl a. Det var kjempegodt!

Her har jeg laget røkt svinekam med rotgrønnsaker.Også det veldig godt…

 

I blant lager jeg opp pizza med fullkorn. Lager opp litt og fryser ned sånn at jeg har til lunsj. Den er laget med fullkorn,ost,cashewnøtter,mais,løk,tomat,paprika,spekeskinke eller kylling.

Jeg kommer til å fortsette med å prøve meg på nye retter,helst fra andre land. Matlaging er gøy!

 

Og jeg spiller i janitsjar`n og drar snart på korpstur. Vi skal spille i Stockholm  og øver inn programmet.

Jeg er glad for å spille i janitsjar`n og spiller der på 7.året.

Alle de tingene som jeg nå driver med er for meg en slags normaliseringsprosess. Jeg er tilbake der jeg var før…Livet er blitt annerledes enn før men det er fint om ikke mye bedre enn før.

Helsemessig har jeg god helse. På siste 3-mndr kontroll tirsdag var legen strålende fornøyd.Både blodtrykk og langtidssukker er glimrende. Jeg har en påvist defekt med venstre hjerteklaff .Men den er under kontroll og legen min sjekker den nøye. Jeg skal også utredes for synet. Alltid sett dårlig men pga diabetes skal synet sjekkes mer nøye.

 

Ønsker lesere av bloggen en fin ettermiddag og kveld!

 

 

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg