Vår fantastiske Norgesferie 2021! DEL 1

Fjorårets ferie tilbrakte vi hjemme pga Korona. Så i år bestemte vi oss for skikkelig Norgesferie. Reiseruta var lang og ville ta ca 4 uker.  Ca 600 mil å tilbakelegge og ruta var som følgende. Fra Indre Østfold -Trondheim- Bodø- Lofoten- Tromsø- Alta-Karasjok- Kirkenes- Grense Jakobselv-Tana- Honningsvåg- Nordkapp- Narvik -Trondheim  og hjem

Vi gjorde mange forberedelser før vi dro. Bl a innkjøp av en ny bil, en Toyota Hybrid. Og vi kjøpte inn utstyr for denne drømmereisen. For jeg må jo innrømme at da vi startet å planlegge tenkte vi innkvartering bl annet i campinghytter.  Så dyner, puter, varme tepper, campingstoler og bord ble kjøpt inn. Og en stor plastboks med lokk hvor vi pakket ned engangstallerkner,glass og bestikk. Vi kjøpte inn rikelig med myggsprayer og myggstifter. Vi pakket ned knekkebrød og hermetikk…

Vi satte opp budsjett for turen, 110 000 kr. Det mente vi var godt beregnet og at vi ville leve bra med budsjettet,

Så kom dagen for avreise, lørdag 19 juni. Vi hadde planer om å reise kl 5 om morgenen, men siden vi våknet tidlig dro vi kl 4 i et voldsomt regnvær…

Første mål på reisen ble ærverdige Brittania Hotel i Trondheim. Der hadde vi forhåndsbestilt i god tid. Hotellet er et luksushotell og så kan man lure på hvorfor man tar inn på et slikt hotel. Har ingen god forklaring, annet en at det må oppleves! Det er dyrt, vi betalte kr 4300 for en natt men det er verdt prisen. “Once in a lifetime” !

Nå kan jeg gjøre det helt klart, vi reiste ikke med planen om en lavbudsjett-tur. Vi visste turen ville koste penger.  Jeg har mistet noe av det kjæreste i livet nemlig mamma. Jeg har arvet masse, og jeg har hele tiden tenkt sånn at pengene må brukes på en sånn måte at mamma ville likt det. Så en Norgesferie er jeg nokså overbevist om at hun ville likt. Mamma likte Nord-Norge.

Her er bilen som er med i tv-serien!

Kvelden i Trondheim tilbrakte vi med familie og vi spiste middag i Tyholtårnet.

Her spiste vi frokost, i selveste Speilsalen!

Det var en utrolig flott frokost.

Med omelett-kokk!

Litt trist å reise fra det flotte hotellet, men jeg fikk da bilde med noen av de fra TV-serien!

Så dro vi videre ….

Og under all bilkjøringa som var mange mil ble det marsj etter marsj!

Vi kjørte nå nordover..

og passerte dette kjennemerket

Fra Nord-Trøndelag og til Nordland..

Laksforsen!

Og vi spiste nydelig laks på Trofors Tourist Cafe

Polarsirkelen!

Polarsirkelen var passert og vi kjørte i retning Bodø

I Bodø tok vi inn på Scandic Bodø. Her opplevde vi problemer med parkering. Siden jeg er nokså funkis var vi avhengig av å få parkert,  Scandic Hotel hadde lite med plasser så etter 1 døgn der booket vi oss ut og deretter inn på Radisson Blu Bodø. Vi har vært der før og visste av det var bra, Så det ble 4 flotte døgn på det hotellet.

Radisson Blu Bodø, et kjempeflott hotell

Her fra Bodø Havn

Bodø er en koselig by med flere gode restauranter, To kvelder spiste vi på Bjørk!

Vi var på besøk hos kjente og vi dro på litt sightseeing bl a til Norsk Luftfartsmuseum,

Vi var på Saltstraumen og gubben spiste Møsbrømlefse….

Vi feiret Santhans i  Geitvågen

Saltstraumen

Etter noen dager i Bodø dro vi videre med ferge til Moskenes og Lofoten. Turen tok ca 3 t og 15 minutter og vi hadde nokså dårlig vær på overfarten.

Vi kom til Stamsund og hadde booket inn på  Live Lofoten. For 5 overnattinger betalte vi 11 500 kr og det var bare veldig dårlig hotell. Overpriset , dårlige rom og dårlig frokost.  Attpåtil var været nokså dårlig.  Men vi brukte dagene til å besøke familie og sightseeing. For Lofoten er spektakulær og vakker. Det kan liksom ikke sammenlignes med andre steder nordpå.  Det er unikt .  Og det må oppleves!