Vår fantastiske Norgesferie 2021! DEL 2

I del 2 vil jeg fortelle mer om alle stedene vi besøkte.  Og så fortelle mer om de valg vi tok og hvorfor,

 

Fra Vestvågøy gikk ferden videre mot Tromsø men før vi kom dit var vi innom Henningsvær.

Vi spiste nydelige rekesmørbrød..

 

 

Lofotakvariet Kabelvåg

Lofotakvariet

Lofotakvariet

 

Lofotkatedralen Kabelvåg

Lofotkatedralen Kabelvåg

Lofotkatedralen Kabelvåg

 

Og vi var en tur innom Svolvær

Svolværgeita!

Og så var vi i Tromsø, bodde på Clarion hotell Tromsø Aurora. Der bodde vi noen dager og det var et veldig bra hotell. Inkludert i prisen var det både frokost, fika og kveldsmat.  Og for en liten avgift kunne man ta i bruk boblebassenget på taket av hotellet. Litt spesielt å sitte der og skue over Tromsø og Ishavskatedralen.

Tromsø domkirke

 

Kåfjord Troms

Kåfjord Troms

Kåfjord Troms

Nordlyskatedralen Alta

 

Og så startet vi på ferden over Finnmarksvidda.  Det var massevis av reinsdyr…

Finnland!

Levajok fjellstue for en vaffel…

  I Karasjok var det lekre strender

Tana Bru!

 

Disse vakringene traff vi på i Neiden

 

Sametinget!

Og så kom vi til Kirkenes.  Kirkenes var gøy å se.  Og Kirkenes var også målet for turen vår.  Kirkenes og Grense Jakobselv. Jeg har alltid hatt et ønske om å se russergrensa.  Og i Kirkenes opplevde jeg litt Russland. En del skilting foregår også på russisk.

Frigjøringsmonumentet

Vi bodde på Scandic Kirkenes noen dager og besøkte familie og sightseeing.  Vi dro til Grense Jakobselv

Russland!

Vi kom i snakk med militært personell som kontrollerer på grensa. De fortalte om lite men  grei kontakt med russerne.  Vi kunne fotografere men ikke ta bilde av russere eller russiske kjøretøy. De stolpene på bildet er grensestolper.

I Kirkenes var vi også innom Surf`n Turf. En helt utrolig flott og koselig restaurant. Kelneren var så hyggelig og pratet masse . Mann min og jeg kunne ikke bli enige om hvor kelneren var fra, han pratet med litt brytning.  Jeg mente Russland  og mannen min mente Finnland. Ingen av oss hadde rett, kelneren var litauer!

Forretten var laks

hovedrett var hvalbiff

 

 

Torhop Finnmark kommune

Porsangerfjorden

Og så var vi på Nordkapp!

Svært spektakulært å være på Nordkapp. Nå har jeg vært der liksom! vil se litt annerledes neste gang jeg ser 71 grader nord…

 

Etter å ha vært på Nordkapp startet vi hjemreisen.   Noen dager og hotellovernattinger og så var vi i Narvik,  Vi tok inn  på Scandic Narvik. Et helt utrolig fint hotell med sine 15 etasjer hvor vi fikk rom i 15.

Ferja Skarberget-Bognes..

 

Dette var turen vår til Nord-Norge 2021! Resten av turen tok vi litt mer ro og var bl a innom familie i Trondheim.

Vi er kjempefornøyde med turen vår.  Vi hadde stort sett pent vær.

Vi hadde planer om å overnatte i campinghytter skrev jeg i starten på blogginnlegget.  Men det ble ingen overnatting i campinghytte,  Delvis fordi det var veldig lett å booke hotell mens vi reiste rundt, En del hotellopphold var også booket tidlig. Hvorfor vi valgte hotell henger litt sammen med at jeg er nokså funkis og det er enklest for meg med hotell. Det er enkelt og greit å starte dagen med dusj og hotellfrokost. Det er greit å ha litt komfort.

Vi brukte mest hotellkjedene Scandic, og Clarion. Her må jeg nok trekke frem Clarion som en absolutt favoritt.

Vi valgte som opplyst første overnatting på luksushotellet Brittania i Trondheim. Vår erfaring er at det var dumt å starte med et sånt luksushotell, vi burde avsluttet turen vår på det hotellet. Hvorfor? Fordi vi ble litt kravstore!

Så har jeg fått flere spørsmål om hvorfor vi ikke fløy til Bodø og leide bil derfra. Tja det ble aldri overveid engang. Når man er såpass handikappet som meg er det godt med bil. Det er ikke enkelt for meg med buss til flyplasser og flybytte flere ganger. Med bil har jeg det bekvemt. Vi kan kjøre nært steder jeg ønsker å se , steder jeg ønsker å fotografere,  Vi kan kjøre nesten bort til badeplasser jeg ønsker å prøve.

Fly forurenser, det gjør også bil. Men jeg tror en hybridbil forurenser svært lite sammenlignet med fly. Så jeg har ingen dårlig samvittighet for å ha brukt bil  som fremkomstmiddel. Bilen fikk meg frem til steder jeg trodde jeg aldri skulle få se.

Budsjettet vårt var på 110 000 kr.  Det brukte vi ikke opp. Turen kostet oss 75 000 kr og da har vi levd svært godt. Vi har brukt penger på bensin, hoteller, sightseeing, lunsjer og middager. Hver kveld spiste vi på restaurant. Vi spiste stort sett fisk, det gjør man når man er nordpå. Klær og souvenirer vi handlet på turen betalte vi av private midler. Så det er ikke medregnet i budsjettet.

Bilder som er lagt ut på bloggen er bare en ørliten del av alle bildene vi har tatt. Vi har også vært på mer sightseeing, flere hoteller og besøkt flere byer enn det som er nevnt, man trenger ikke legge ut alt…

 

Dette var Norgesferien vår under Korona. En veldig fin tur. Vil vi gjenta det? Mulig vi gjør det, om et par år kanskje, Men vi kjører ikke en gang til helt til Kirkenes og Grense Jakobselv. Det er rett og slett for langt. vi hadde kalkulert med 600 mil og vi kjørte 670 mil. Det ble litt mer kjøring i Lofoten enn  planlagt. Men takk til familie som tok oss i mot og guidet oss rundt på flotte steder. Det var bare så koselig å treffe masse familie av mannen min. Neste år tenker vi litt rorbuferie og kanskje en sydentur, Men opplevelsene fra årets tur vil vi huske godt. Det var bare en helt utrolig flott og fin tur!

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg